Komunikasi Internal Kepala Sekolah Perempuan: Studi Kasus di SDIT Al Azhar Kota Kediri

Nurul Amalia  -  Institut Agama Islam Tribakti Kediri, Indonesia
Zaenal Arifin*  -  Institut Agama Islam Tribakti (IAIT) Kediri, Indonesia

(*) Corresponding Author

This article reveals the communication of women leaders. When talking about female leaders, it will not be separated from the issue of gender stereotypes, many of which link the individual’s ability to lead with the biological aspects inherent in the leader, namely based on the sex differences between men and women. As result, the term gender inequality has emerged, which places women in unfavorable conditions. This type of research is qualitative and a case study as an approach. Data collection techniques used in-depth interviews with school principal informants, education personnel, school communities, and guardians of the students. The data analysis process uses a flow model which includes: data reduction, data presentation, and conclusion. This study found that the success of female leaders was influenced by their ability to communicate and appreciate professional relationships. Female leaders have more social orientation, an equal position, are quality based, care, and are more nurturing. In this case, women leaders often exercise leadership that is democratic and transformational

Keywords: Komunikasi Internal; Kepala Sekolah Perempuan; SDIT Al Azhar Kota Kediri

  1. Agesna, Widya. “Kedudukan Pemimpin Perempuan Dalam Perspektif Hukum Islam”. AL-IMARAH: Jurnal Pemerintahan dan Politik Islam, (2018). Vol. 3:1:123.
  2. Alam, Syamsu Alam. “Pengaruh Komunikasi, Motivasi, Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Lembaga Penjaminan Mutu Pendidikan”. e-Jurnal Katalogis. (2014). Vol. 2/1:135.
  3. Amrullah Malik Karim Abdul. “Model Komunikasi Di Lembaga Pendidikan Islam”. Jurnal Pendidikan Islam. (2019). Vol. 3/2:190.
  4. Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta, 1998.
  5. Aryanti, Syafira Nova. “Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Partisipasi Masyarakat”. Jurnal administrasi dan Manajemen Pendidikan. (2018). Vol. 1/1:1-6.
  6. Asmui & Sudirman. “Peran Kompetensi Manajerial Sekolah Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru”. Jurnal Ilmiah Profesi Keguruan, (2019). Vol. 4/1:62-63.
  7. Bene D.M Djasmoredjo. “Persepsi Karyawan Laki-laki Terhadap Pemimpin Perempuan: Apakah Pemimpin Perempuan Lebih Bersifat Asuh Daripada Pemimpin Laki-laki”. (2004). Vol. 4/3:326.
  8. Danim, Sudarwan. Otonomi Manajemen Sekolah. Bandung: Penerbit ALFABETA, 2012.
  9. Dwijaksara, Kadek Agra Dwijaksara. “Studi Komparasi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Laki-Laki Dengan Perempuan Dalam Menciptakan Kepuasan Kerja Guru SLTP Swasta Se-Kecamatan Buleleng”. (2015). Vol. 5/1:1-2.
  10. Fitriani A. “Gaya Kepemimpinan Perempuan”. JURNAL TAPIS. (2015). Vol. 11/2.
  11. Hastuti, Kurniawati & Ahmad Helmy. “Konteks Sosial Ekonomi Kemunculan Perempuan”. Jurnal Penelitian Politik. (2016). Vol. 12/2:149-166.
  12. Hidayah & Kukuh. “Analisis Pengaruh Disiplin Kerja Dan Komunikasi Terhadap Kinerja Dengan Mediasi Motivasi Kerja Pegawai”. Jurnal Pusat Penelitian dan Pengembangan Ilmu Ekonomi. (2011). Vol. 18/31:1-14.
  13. Indrawati, Desi Ayu. “Faktor Penentu Kerja Pegawai Badan Perencanaan dan Pembangunan Daerah”. Jurnal Manajemen Strategi dan kewirausahaan, (2012). Vol. 6/1.
  14. Indriastuti, Yudiana. “Kompetensi Komunikasi Politik Politisi Perempuan Jawa Timur”. JURNAL KAJIAN MEDIA. (2018). Vol. 2/1:13.
  15. John, Naisbitt & Patricia Aburdence. Megatrend, Prospektif, Edisi 10. (2003). Vol. 5:15.
  16. Khoiruddin, Arif. “Peran Komunikasi Dalam Pendidikan”. (2012). Vol. 23/1:119-120.
  17. Kusumawati, Andriani. “Kepemimpinan Berdasarkan Gender”. 2001.
  18. Mahardhani, Ardhana Januar. “Kepemimpinan Ideal Kepala Sekolah”. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran. (2015). Vol. 3/2:3.
  19. Miftah, Thoha. Perilaku Organisasi Konsep Dasar dan Aplikasinya. Jakarta: Rajawali, 2000.
  20. Munti, Batara Ratna. Perempuan Sebagai Kepala Rumah Tangga. Jakarta: Lembaga Kajian Agama dan Gender, 1999.
  21. Muhajirin Ramzi dan Eliyana. “Kepemimpinan Perempuan Dalam Islam (Study Gaya Kepemimpinan Hajjah Sopiatun Shafwan M.A Dalam Meningkatkan Mutu Sekolah Tinggi Agama Islam Nurul Hakim Kediri Lombok Barat)”. Jurnal Realita, (2017). Vol. 2/1:257.
  22. Novianti, Ida. “Dilema Kepemimpinan Perempuan Dalam Islam”. Jurnal Studi Gender & Anak. (2008). Vol. 3/2:2-3.
  23. Nurasiah & Murniati AR. “Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu di SD Negeri 1 Peukan Bada Aceh Besar”. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan. (2015). Vol. 3/3:3.
  24. Pace Wayne R & Faules. Komunikasi Organisasi, Strategi Meningkatkan Kinerja Perusahaan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2006.
  25. Parashakti, Ryani Dhyan. “Perbedaan Gaya Kepemimpinan Dalam Perspektif Maskulin Dan Feminim”. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis. (2015). Vol. 1/1:201.
  26. Parker, P.S. “Gender, Culture, and Leadership : Toward a culturally distiinct model of African-American women executives leadership strategis”. Leadership Quartely. (2001). Vol. 7/2:189-214.
  27. Romadhon, Nur Ahadi. “Sinergi Yayasan Dengan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru MA PP Al-Fatah Kecamatan Maos Kabupaten Cilacap”. (2018).
  28. Sendjaja, Djuarsa Sasa. Teori Komunikasi. Jakarta: Pusat Penerbitan Universitas Terbuka, 2002.
  29. Septiana, Roslena. “Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru SMP Negeri Wonosari. Jurnal Penelitian UNS. (2013). Vol. 2/1:3.
  30. Setyanto, Irawan Adi. “Pengaruh Komunikasi Horizontal dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Karyawan Organisasi jasa Keuangan di Batam”. (2016). Vol. 4/2:16.
  31. Situmorang, Zulida Nina. “Gaya Kepemimpinan Perempuan”. Proceeding PESAT, (2011). Vol. 4/4.
  32. Sugiyono. Metode penelitian pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D). Bandung: Alfabeta, 2008.
  33. Sutapa, Mada. “Membangun Komunikasi Efektif di Sekolah, Jurnal Manajemen Pendidikan”. No. 02/Th II. Oktober 2006.
  34. Valentine, Sean & Lynn Godkin. “Supervisor Gender, Leadership Style and Perceived Job Design” dalam Woman in Management Riview. (2001). Vol. 15/3: 117-129.
  35. Visser, I., “Prototypes of Gender: Conceptions of Feminine and Masculine”. Women Studies Internasional Forum, Vol. 25/5:529-539.
  36. Wahyuni, Devi. “Kebijakan Kepemimpinan Perempuan Dalam Pendidikan Islam”. (ISLAM REALITAS: Journal of Islamic & Sosial Studies), (2017). Vol. 3/1:40.
  37. Wirawan. Kepemimpinan: Teori, Psikologi, Perilaku Organisasi, Aplikasi dan Penelitian. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada, 2013.
  38. Wiryanto. Pengantar Ilmu Komunikasi Jilid I. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia, 2004.
  39. Yusuf, Muri. “Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan”. Jakarta: PT. Fajar Interpratama Mandiri, 2015.

Open Access Copyright (c) 2022 Nurul Amalia, Zaenal Arifin
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
index by:

 

 

Editorial Office of Jawda: Journal of Islamic Education Management


Islamic Education Management Department Faculty of Education and Teacher Training Universitas Islam Negeri Walisongo
 
Jl. Prof. Dr. Hamka Kampus II UIN Walisongo Ngaliyan Semarang Indonesia

Phone: +62-024-760455

 
Creative Commons License

 Jawda: Journal of Islamic Education Management by https://journal.walisongo.ac.id/index.php/jawda is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. 

Web Analytics View My Stats

apps