Effective Strategies for Boosting Critical Thinking and Learning Motivation: The PQ4R Approach
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.
Authors are permitted to disseminate published articles by sharing the link/DOI of the article at the journal. Authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from the journal with an acknowledgment of initial publication to this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Abidin, Y., Mulyati, T. & Yunansah, H. (2017). Pembelajaran Literasi: Stategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.
Agustine, J., Nizkon & Nawawi, S. (2020). Analisis keterampilan berpikir kritis peserta didik SMA kelas X IPA pada materi virus. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 3(1), 7–11.
Asy’ari, Saefi, M. & Cholid, F. (2023). Strategi PQ4R Terintegrasi Model Team Quiz Berbasis E-learning dalam Memberdayakan Keterampilan Berpikir Kritis dan Aktivitas Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 6(1), 1–23.
Azmi, R.A. (2021). Pengaruh Kurangnya Literasi serta Kemampuan dalam Berpikir Kritis yang Masih Rendah dalam Pendidikan di Indonesia. Conference Series Journal, 1(1), 1-12.
Dari, F.W. & Ahmad, S. (2020). Model Discovery Learning sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1469–1479.
Faiz, F. (2012). Thingking Skill Pengantar Menuju Berpikir Kritis. Edited by M. Affan. Yogyakarta: SUKA-Press UIN Sunan Kalijaga.
Fernanda, A., Haryani, S., Prasetya, A.T & Hilmi, M. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Xi Pada Materi Larutan Penyangga Dengan Model Pembelajaran Predict Observe Explain. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 2326–2336.
Fitriyanti, F., Masykur, R. & Putra, R.W.Y. (2021). Pengaruh Pembelajaran PQ4R Berbantuan Gamifikasi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 9(2), 178–187.
Lestari, K.E. (2014). Implementasi Barin-Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi dan Berpikir Kritis Serta Motivasi Belajar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan UNSIKA, 2(1), 627–630.
Lubis, I.R. & Ikhsan, J. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Prestasi Kognitif Peserta Didik SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(2), 191–201.
Ma’rifatun, D., Martini, K.S. & Utomo, S.B. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Predict Observe Explaint (POE) Menggunakan Metode Eksperimen Pada Pokok Bahasan Larutan Penyangga Kelas XI SMA Al Islam 1 Surakarta. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 3(3), 11–16.
Miftakhurrofi’ah, Prasetyo, Z.K. & Roektiningroem, E. (2018). Pengaruh Perangkat Pembelajaran Berbasis Strategi PQ4R the Influence of Learning Device Based on Pq4R Strategy on the. Journal Pendidikan IPA, 7(1), 413–418.
Nugrahaeni, A., Redhana, I.W. & Kartawan, I.M.A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(1), 23.
Nurhuduyah, M., Lesmono, A.D. & Subiki. (2016). Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) dalam Pembelajaran Fisika SMA di Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(1), 82-88.
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar "Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 50, 289-302.
Ratnawuri, T., Fikri, A. & Suprihatin, S. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran PQ4R untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XI SMA Muhammadiyah 1 Metro. Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 6(2), 117– 128.
Sadirman, A.M. (2018). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.
Saptono, Y.J. (2016). Motivasi dan Keberhasilan Belajar Siswa. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 189– 212.
Satwika, Y.W., Laksmiwati, H. & Khoirunnisa, R.N. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemapuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik), 3, 7–12.
Siregar, E.J. (2020). Efektivitas Penerapan Strategi Pembelajaran Review Terhadap Hasil Belajar Kimia. Jurnal Education and development, 8(3), 182–186.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73-82.
Tumewu, S. (2018). Implementasi Model PQ4R dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran IPA Materi Cahaya dan Alat Optik Di Kelas VIII SMP Negeri 4 Gorontalo. Jurnal Riset dan Pengembangan Ilmu Pengetahuan. 3(2), 203–213.
Windarti, Y., Slameto, S. & Widyanti S, E. (2018). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Melalui Penerapan Model Discovery Learning dalam Pembelajaran Tematik Kelas 4 SD. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(1), 150-157.
Yunitasari, W., Susilowati, E. & Nurhayati, D. (2013). Pembelajaran Direct Intruction Disertai Hierarki Konsep untuk Mereduksi Miskonsepsi Siswa pada Materi Larutan Penyangga Kelas XI IPA Semester Genap SMA Negeri 2 Sragen Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(3), 1-8.