KORELASI PERSEPSI DAN MINAT DENGAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS 10 LINTAS MINAT BIOLOGI SMAN 1 AMBARAWA

Yesy Milda Paula Pratama, Retno Sri Iswari, Sri Ngabekti

Abstract


Biology is one of the cross-interest subject that much demanded by high school students who take a specialization group of Social and Language studies, but the study result of biology is relatively low. This research aims to determine the correlation between: (1) perception with study result of biology; (2) interest with  study result of biology; and (3) perception and interest with  study result of biology together. The research was conducted at SMAN 1 Ambarawa, population and sample are all 10th grade students of Cross-Interest Biology Class in the academic year 2016/2017. The research used non experimental quantitative design with correlational analysis. The data collected in the form of data of student’s perception, interest, and study result of biology. Data of perception and interest obtained by instrument of psychological scale with likert model, whereas data of study result obtained from the student value of final exam in the odd semester. The research results showed that: (1) the value of  rx1y=0,213 (low category) with the value of Sig. 0,014 < 0,05 at significance level of 5%; (2) the value of   rx2y=0,159 (very low category)  with the value of Sig. 0,070 > 0,05 at significance level of 5%; and the value of  R=0,216 (low category)  with the value of Sig.  0,048 < 0,05 at significance level of 5%. Based on the research can be concluded that: (1) there is low positive correlation between perception with study result of biology; (2) there is no correlation between interest with study result of  biology; and (3) there is low positive correlation between perception and interest with  study result of biology together for 10th grade students of Cross-Interest Biology Class at SMAN 1 Ambarawa.


Keywords


Correlation; interest; perception; study result

Full Text:

PDF

References


Cahaya, M.A., H. Koosbandiah, & S.A. Yudianto. 2014. Motivasi Siswa Kelompok Peminatan Ilmu-Ilmu Sosial terhadap Pelajaran Biologi sebagai Matapelajaran Lintas Minat. Prosiding Mathematics and Sciences Forum Bandung. Universitas Pendidikan Indonesia:381-386.

Fitriana. E., S. Utaya, & Budijanto. 2016. Hubungan Persepsi Siswa tentang Proses Pembelajaran dengan Hasil Belajar Geografi di Homeschooling Sekolah Dolan Kota Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. 1(4):662-667.

Ghufron, M.N. & R. Risnawita. 2014. Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruz Media.

Handayani, R. 2008. Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Pemanfaatan Sistem Informasi dan Penggunaan Sistem Informasi (Studi Empiris pada Perusahaan Manifaktur di Bursa Efek Jakarta). Jurnal Akuntansi dan Keuangan. 9(2):76-87.

Meliawati, W., Triastono, & Masjhudi. 2016. Survei Pelaksanaan Lintas Minat pada Matapelajaran Biologi Beserta Analisis Kendala Pelaksanaan di SMA Negeri Se Kota Malang. Jurnal Pendidikan Hayati. 1(1):11-21.

Muldayanti, N.D. 2013. Pembelajaran Biologi Model STAD dan TGT Ditinjau dari Keingintahuan dan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. 2(1):12-17.

Mulyana, A., S. Hidayat, & Sholih. 2013. Hubungan antara Persepsi, Minat, dan Sikap Siswa dengan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran PKn. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 19(2):315-330.

Mustofa, M., R.S. Iswari, & S. Ngabekti. 2013. Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Observasi pada Taman Sekolah sebagai Sumber Belajar Sains. Unnes Journal of Biology Education. 2(1):115-123.

Nurhasanah, S. & A. Sobandi. 2016. Minat Belajar sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. 1(1):135-142.

Panjaitan, C. 2014. Analisis Minat Belajar Biologi pada Rumpun Lintas Minat Berdasarkan Implementasi Kurikulum 2013 pada Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Kota Jambi. Artikel Penelitian. Jambi: Universitas Jambi.

Pratama, E.N., A. Rosyidi, & P. Karyanto. 2012. Hasil Belajar Biologi Ranah Kognitif Ditinjau dari Model Everyone Is Teacher Here dan Minat Belajar Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Sukoharjo. Jurnal Pendidikan Indonesia. 4(3):64-72.

Purkana, I. 2014. Perbandingan Kemampuan Kognitif Siswa dalam Pemahaman Pembelajaran Penjasorkes antara Siswa IPA dan Siswa IPS Kelas X di SMA Negeri 1 Peukan Bada Aceh Besar. Jurnal Penjaskesrek. 1(1):1-9.

Ratiana, R.S., Pramudiyanti, & Y. Berti. 2014. Hubungan aantara Minat dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Biologi. Jurnal Bioterdidik. 2(4):14-28.

Salat, S.Y.S. 2013. Hubungan Persepsi Mahasiswa tentang Kompetensi Dosen, Motivasi, Minat Belajar dengan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Kesehatan Wiraraja Medika. 1(1):28-33.

Sardini, B. Sri & Parijo. 2013. Pengaruh Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XI IPS MAN Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 2(7):28-36.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudarsiman, S. 2015. Memahami Hakikat dan Karakteristik Pembelajaran Biologi dalam Upaya Menjawab Tantangan Abad 21 serta Optimalisasi Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Florea. 2(1):29-35.

Sugiharto, B. 2010. Konsepsi Guru IPA Biologi SMP Se-Surakarta tentang Hakikat Biologi sebagai Sains. Prosiding Seminar Nasional VIII Pendidikan Biologi Surakarta. Universitas Sebelas Maret:404-411.

Wahyuni, L. 2015. Hubungan Keterampilan Mengajar Guru dengan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 11(4): 1-15.

Yohanes, R.S. 2013. Proses Berpikir Dua Siswa SMP dalam Memecahkan Masalah Matematika ditinjau dari Dominasi Otak Kiri dan Otak Kanan. Jurnal Widya Warta. 37(1):12-26.




DOI: http://dx.doi.org/10.21580/phen.2018.8.1.2183

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Indexed By :
Journal Terindex di DOAJJournal Terindex di Google ScholarJournal Terindex di AcademiaJournal Terindex di Portal GarudaJournal Terindex di MorarefJournal Terindex di SintaJournal Terindex di Crossref Journal Terindex di BaseJournal Terindex di onesearch