The Effectiveness of Model Team Assisted Individualization Learning Based on Hands-on Activity on Chemical Concept Understanding and Learning Motivation on Hydrocarbon Combustion Materials
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in PHENOMENON.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
Ariestika, I., Gede, S., & Ketut, P. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) Berbantuan Lembar Kerja Siswa (LKS) Terstruktur untuk Meningkatkan Belajar matematika. Universitas Pendidikan
Ganesha.
Awal, R. D. S. (2016). Pengaruh Model Contextual Teaching berbantuan Hands on Activity Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Pencemaran Lingkungan di kelas VII SMP Negeri 1 Minas KabupatenSiak. Universitas Lancang Kuning.
Baahi, R., & Ampiahii, J. G. (2012). Senior high school students’ understanding and difficulties with chemical equations. International Journal of Scientific Research in Education, 162-170.
Bhakti, Y. B., Astuti, D., & A. (2018). The influence process of science skill and motivation learning with creativity learn. Journal of Education and Learning. Journal of Education and Learning, 30–35.
Fathir, Muhmmad., S. (n.d.). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Hands On Activitypada Materi Statisika untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar SiswA. Jurnal Pendidikan Matematika.
Fitriyani, Dewi. YuliRahmawti, &Yusmaniar. (n.d.). Analisis Pemahaman Konsep Siswa pada Pembelajaran Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit dengan 8E Learing Cycle. Jurnal Riset Pendidikan Kimia., 19(1).
Gerintya. (2019). https://tirto.id/indeks-pendidikan-indonesia-rendah-daya-sain-punlemah-dnur.html. Https://Tirto.Id/Indeks-Pendidikan-Indonesia-Rendah-Daya- Sain-Pun-Lemah-Dnur.Html.
Kompri. (2015). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung. PT. Remaja Rosdakarya.
Lestari, K. E. & M. R. Y. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. PT Refika Aditama.
Lutvaidah, U. (2015). Pengaruh Metode dan Pendekatan Pembelajaran Terhadap Penguasaan Konsep Matematika. Jurnal Formatif. Universitas Indraprasta PGRI.
Monteferrante, G. A., Cruz, M. M., Mogadouro, G., Fantini, V. D. O., Castro, P. O., Halpin, P. A., & Lellis-Santos, C. (2018). Cardiac rhythm dance protocol: a smartphone-assisted, hands-on activity to introduce concepts of cardiovascular physiology and scientific methodology. Advances in Physiology Educatio, 42(3),
Novriana, S. R. (2017). Analisis Keterlaksanaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) Berbantuan LKS dan Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Hidrolisis Garam Kelas XI IPA SMA Negeri 7 Kota Jambi. Analisis Keterlaksanaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) Berbantuan LKS Dan Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Hidrolisis
Garam Kelas XI IPA SMA Negeri 7 Kota Jambi. Analisis Keterlaksa.
Paranti, E. O. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Koperatif Tipe Team AssistedIndividualization (TAI) Terhadap Pemahaman Konsep Pertidaksamaan Linear Satu Variabel. Skripsi Pendidikan Matematika.
Pramita, Amalia & Rudiana, A. (2016). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Pada Materi Senyawa Hidrokarbon Kelas XI SMA Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Kimia Unesa. Universitas Negeri Surabaya.
Riswanto, A. (2016). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe team assisted individualization terhadap motivasi belajar mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 5.
Riyanti, Ana., Arif, W., & Indah, U. (2016). Pengaruh Moel Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization Berbantuan Peta Kondep Terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP Tema Kalor. Jurnal Ipa Terpadu. Universitas Negeri Semarang.
Rizal, Moh., Anggraini., & B. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi PerbandinganTrigonometri di Kelas X MIA 1 Man 1 Palu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako.
Sabrun, & Fathir, M. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Hands on Activity Pada Materi Statistika Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan. IKIP Mataram.
Saputro, A. Sopyan, B. Subali, E. B. (2016). Kontribusi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Membantu Meningkatkan Pemahaman Konsep Pembiasan Cahaya Pada Siswa Kelas X Sma. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 3(2), 103–110. https://doi.org/10.21580/phen.2013.3.2.140
Sebayang. (2017). ANALISIS PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY DAN PEMAHAMAN KONSEP AWAL TERHADAP HASIL BELAJAR FISIKA SMA. Journal Pendidikan Fisika, 4.
Sipayung, T.N., Nainggolan, A.C., & Manalu, S. . (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Team Assisted Individualization (TAI) Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMPN 2 Satu Atap Patumbak. Jurnal Pendidikan Matematika.Unversitas Katolik Santo Thomas Medan.
Slavin, R. E. (2005). Cooperatif Learning: Teori, Riset dan Praktik. Nusa Media.
Sumartini, T. S., & Priatna, N. (2018). Identify student mathematical understanding ability through direct learning model. In Journal of Physics: Conference Series, (Vol.1132.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Prenadamadia Group.
Tinungki, G. M. (2015). The Role of Cooperative Learning Type Team Assisted Individualization to Improve the Students’ Mathematics Communication Ability in the Subject of Probability Theory. Journal of Education and Practice, 6(32), 27-31.
Tugiyati. (n.d.). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Materi Sistem Transportasi Melalui Model STAD (Student Team Achievement Divisions) Bagi Siswa Xi Ipa1 Semester Ganjil Di SMA Negeri 1 Karangrayung Tahun 2015/2016. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 1, 19–33