Needs Analysis of The Islamic Arabic Material Teaching Based on Communicative for University Students

Main Article Content

Dwi Mawanti

Abstract

Teaching materials are one of the important components needed in the learning process. The Arabic language course program is a compulsory course for second semester students department in Islamic Education (PAI) Walisongo State Islamic University (UIN) Semarang. This study aims to describe the students' needs for communicative Arabic based teaching materials for students department in Islamic education at the Faculty of Tarbiyah and Education (FITK) UIN Walisongo Semarang. The results of this study indicate that 41.56% of students require renewal of Arabic course material developed with communicative principles that contain topics of Islamic education in accordance with the department of Islamic education. these materials include Quran-Hadith, Aqedah, Tafsir, Sufism, Fiqh and Islamic History..

 

Abstrak

Bahan ajar adalah salah satu komponen penting yang dibutuhkan dalam proses pembelajaran. Program kursus Bahasa Arab adalah kursus wajib untuk mahasiswa semester dua di jurusan Pendidikan Agama Islam (PAI) Universitas Islam Negeri (UIN) Walisongo Semarang. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kebutuhan siswa akan bahan ajar Bahasa Arab berbasis komunikatif untuk siswa jurusan pendidikan agama islam di Fakultas Ilmu tarbiyah dan kependidikan (FITK) UIN Walisongo Semarang. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa 41,56% siswa membutuhkan pembaharuan materi kursus bahasa Arab yang dikembangkan dengan prinsip-prinsip komunikatif yang berisi topik-topik pendidikan Islam sesuai dengan departemen pendidikan Islam. bahan-bahan ini termasuk Quran-Hadits, Akidah, Tafsir, Sufisme, Fiqh dan Sejarah Islam.


Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Dwi Mawanti, UIN Walisongo Semarang

Pendidikan Bahasa Arab

References

Abdul Wahab, Muhbib. Epistimologi Dan Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Jakarta: Lembaga Penelitian Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta. 2008

Ayish, M. I. (2003). Beyond western-oriented communication theories a normative Arab-Islamic perspective. Javnost-The Public, 10(2), 79-92.

Ayuba, M. A. (2012). The Arabic language: Its relevance to Nigerian development. European Scientific Journal, 8(26).

Effendi, Ahmad Fuad, 2005, Metodologi Pengajaran Bahasa Arab, Malang: Misykat,hal, 2005

Henry Guntur Tarigan, Pengajaran Kompetensi Komunikatif, Bandung: Angkasa. 1990.

Iskandarwassid, Strategi Pembelajaran Bahasa, Rosdakarya. 2008.

Kridalaksana, Harimurti, Kamus Linguistik, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 1993.

Laila, Nur, Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Berbasis Komunikatif UntukMahasiswa Program Studi Keperawatan Stikes Purna Bhakti Husada Batusangkar, Ta’dib Vol.14 No 2, 2011

M, Maamouri, (1998). Language Education and Human Development: Arabic Diglossia and Its Impact on the Quality of Education in the Arab Region. 2(1)

Nasution, S, Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar danMengajar, Jakarta: Radar Jaya Offset, 1992.

Pateda, Mansoer, Linguistik Terapan, Flores: Nusa Indah, Cet. ke-1.1991

Prastowo, Andi. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DivaPress.2011.

Richard, Jack C dan Theodore S. Rodgers, Approaches and Methods In Language Teaching, New York: Cambridge University Press. 1992

Singhal, M. The Internet and foreign language education: Benefits and challenges. The internet TESL journal, 3(6), 107. 1997

Sumardi, Mulyanto, Berbagai Pendekatan dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra, Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, Cet. ke-2,1996.

Taha‐Thomure, H.. The status of Arabic language teaching today. Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues. (2)1 2008

Tarigan, Henry Guntur. Pengajaran Kosakata (EdisiRevisi). Bandung: Angkasa. 2011

Thu’aimah, Rusydi Ahmad dan al-Naqah, Mahmud Kamil, Ta’lim al- Lughah Ittishaliyan, Kairo: Esisko, 2006

Wainwright, Gorden. Speed Reading Better RecallingManfaat Teknik-Teknik Teruji untuk Membaca Lebih Cepat dan Mengingat secara Maksimal. Jakarta: remedia Pustaka Utama.2007

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.