Pembaharuan Pendidikan Islam Konsep Pendidikan Tinggi Islam Menurut Pemikiran Fazlur Rahman
Main Article Content
Abstract
Fazlur Rahman idea of renewal Islamic college is lead to improvement of the current Islamic education. The final conclusion of this paper is (1).the formulation of thought the concept of Islamic higher education to be developed must be built on a solid paradigm spiritually, superior intellectually, and graceful morally with the Qur'an as a first reference and foremost. (2) offer a curriculum that are open to the studies of philosophy and social-science. (3) If the Islamic college in Indonesia is willing to follow the educational Fazlur Rahman thinking, motivation Indonesian Muslims to the development of science will be stronger, the dichotomy of science will be increasingly eroded.
Abstrak
Gagasan Fazlur Rahman tentang pembaharuan pendidkan tinggi Islam sangat berhubungan dengan peningkatan pendidikan Islam masa kini. Kesimpulan akhir dari makalah ini adalah (1) formulasi pemikiran tentang konsep pemikiran mengenai pendidikan tinggi Islam yang akan dikembangkan harus dibangun di atas paradigma spiritual yang solid, unggul secara intelektual, dan anggun secara moral sesuai dengan Al-Qur'an sebagai rujukan pertama dan terutama. (2) kurikulum yang terbuka untuk studi filsafat dan ilmu sosial. (3) Jika perguruan tinggi Islam di Indonesia bersedia mengikuti pemikiran pendidikan Fazlur Rahman, maka keinginan umat Islam Indonesia untuk pengembangan ilmu pengetahuan akan lebih kuat, dikotomi ilmu akan semakin terkikis.
Downloads
Article Details
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from the journal with an acknowledgment of initial publication to this journal.
The work under license Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Al-Jumbulati, Ali dan at-Tuwainisi, Abdul Futuh, 1991. Dirasatun Muqaaranatun fi al- Tarbiyyah al-Islamiyyah., terj. HM. Arifin, Rineka Cipta.
Azra, Azyumardi, dalam Marwan Saridjo, 1996, Bunga Rampai Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Amissco.
______, 1994, Pendidikan Tinggi Islam dan Kemajuan Sain (sebuah Pengantar), Pengantar dalam buku ; Charles Michael Stanton, Higher Learning in Islam, Terj. H.Afandi dan Hasan Asari, Jakarta: Logos Publishing House
Bilgrami, 1989, Hamid Hasan dan Asyraf, Sayid Ali, Universitas Islam, terj. Ahmad, Yogyakarta: Tiara Wacana.
Husein, Syed Sajjad dan Ashraf, Syed Ali, 1979, Crisis Muslim Education, Hodder and Stoughton King Abdulaziz Uni-versity
Langgulung, Hasan, 1986, Manusia dan Pendidikan Suatu Analisis Psikologi dan Pendidikan, Jakarta: Pustaka al-Husna.
Maarif, Ahmad Syafii, 1997, Pengembangan Pendidikan Tinggi Post Graduate Studi Islam Melalui Paradigma Baru yang Lebih Efektif, Makalah Seminar.
______, 1984, Fazlur Fazlur Rahman, al-Qur'an dan Pemikirannya dalam Islam, Edisi Indonesia, Bandung: Pustaka.
Mas'adi, Ghufron A., 1997, Pemikiran Fazlur Fazlur Rahman tentang Metodologi Pembaharuan Hukum Islam, Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Muhaimin, dkk., 1999. Kontraversi Pemikiran Fazlur Fazlur Rahman, Studi Kritis Pembaharuan Pendidikan Islam, Cirebon: Pustaka Dinamika,.
Natsir, M., 1973, Kapita Selecta, Jakarta: Bulan Bintang.
Rachman, Budhy Munawar, 1995, “ Dari Tahap Moral ke Periode Sejarah Pemikiran Neomodernisme Islam Di Indonesia”, Dalam Jurrnal Ulumul Qur’an No 3. Vol. VI.
Rahman, Fazlur, 1968, Islam, New York, Anchor Books, dilengkapi 1979, edisi The Chicago University
______, 1982, Islam and Modernity, Transformation of an Intellectual Tradition, Chicago: The University of Chicago, terj. Ahsin Mohammad, 1985, Bandung : Pustaka
______,1976, “ The Qur’anic Solution of Pakistan’s Education Problems”, dalam Jurnal Islamic Studies Vol 6, no.4
Sutrisno ,2000, “ Epistimologi Pemikiran Fazlur Rahman Dan Implikasinya Dalam Pendidikan”, Tesis, IAIN Sunan Kalijaga.
______, 2006, Fazlur Rahman: Kajian Terhadap Metode, Epis-timologi dan Sistem Pendidikan, Cet. I, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Tilaar, H.A.R., 1998, Beberapa Agenda Reformasi Pendidikan Nasional dalam Perspektif Abad 21 Magelang: Tera Indo-nesia