Kurikulum Madrasah: Studi Perbandingan Madrasah di Asia
Main Article Content
Abstract
Madrasah is one of the oldest Islamic education institution. At first, the school only develop curriculum with Islamic competences are the main objectives .. Madrasah today has been integrating the Islamic knowledge and sciences. Several countries in Asia both predominantly Muslim and minority seems that they have developed madrasa education institutions as one attractive option for people. Every country has the madrassa who coined according to the characteristics typi-cal of a country, There are significant similarities, all madrassas in various countries have a curriculum that combines religious education in the form of Aquran, Hadith, Fiqh, Tawhid, historical and moral theology and general edu-cation based on demands of each country
Abstrak
Madrasah merupakan salah lembaga pendidikan Islam tertua. Pada mulanya, ma-drasah hanya mengembangan kurikulum dengan kompetensi keislaman yang menjadi tujuan utama. Madrasah masa kini telah memadukan antara ilmu-ilmu kesilaman, ilmu-ilmu umum dan teknoogi. Beberapa negara di Asia baik yang penduduknya mayoritas muslim maupun yang minoritas telah memgembangkan lembaga pendidikan madrasah sebagai salah satu pilihan menarik buat masyara-katnya. Setiap negara memiliki madrasah yang memiiki ciri khas sesuai dengan karakteristik negara di mana madrasah itu berada, Terdapat persamaan yang penting, semua madrasah di berbagai negara memiliki kurikulum yang mema-dukan antara pendidikan keagamaan berupa Aquran, Hadis, Fiqh, Tauhid, sejarah dan akidah akhlak dan pendidian umum yang menjadi tuntutan negara masing-masing
Downloads
Article Details
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from the journal with an acknowledgment of initial publication to this journal.
The work under license Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Abdullah, Amin. 1998. Problem epistemologis metodologis Pen-didikan Islam, dalam Religius Iptek, Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Abusyairi, Khairy. 2013. Pembelajaran Bahasa dengan Pende-katan Budaya. Dinamika Ilmu. Vol. 13 No 2, 2013
Al-Nahlawi, Abdurrahman. 1996, Pendidikan Islam di Rumah, Sekolah dan Masyarakat, diterjemahkan oleh Shihabuddin dari jjudul aslinya Ushul al Tarbiyah al-Islamiyah wa Asalibihu fi al-Bayt wa al-Madrasah wa al Mujetama. Cet.II. Jakarta : Gema Insani Press.
Andaryuni, Lilik. 2014. Pendidikan Multikultural Di Perguruan Tinggi. FENOMENA Vol 6 No 1, 2014
Darmawati & Parno. 2013. Analisis pengembangan kurikulum berbasis kompetensi (studi kurikulum program studi mua-malah jurusan syariah dan ekonomi islam STAIN Sama-rinda). FENOMENA Vol 5 No 2, 2013
Dauly, Haidar Putra. 2009. Dinamika Pendidikan Islam di Asia Tenggara, Jakarta: Rineka Cipta.
Fouad Abd-El-Khalick, Et.ell. 2006. Educational Quality in Isla-mic School in Negria. American Institutes for Research under the EQUIP1 LWA with Education Develompment Center. http://www.equip123.net/docs/E1-NigeriaPilotStu-dy.pdf, diakses, 24 April 2015
Ghazi, Fachrul. dkk. 2012. Pendidikan Multikulturalisme. FE-NOMENA Vol 4 No.2, 2012
Gloria P. Sabutan, Joy. 2008. Strengthening Islamic Education in Southen Phillippines : an Evaluation of the Phillippine Madrasah Program. Graduate School, University of Southen Mindanau.
Haidar dan Fauzan. 2005. Sejarah Sosial Pendidikan Islam. Jakarta : Kencana.
Hamzah, Syeh Hawib. 2012. Aspek Pengembangan Peserta Didik: Kognitif, Afektif, Psikomotorik. Dinamika Ilmu, Vol. 12 No. 1, 2012
Ilyasin, Mukhamad. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendi-dikan dan Urgensinya dalam Implementasi otonomi Seko-lah. Dinamika Ilmu, Vol. 6 No. 1, 2006
Ilyasin, Mukhamad. 2010. Pendidikan Islam dalam Pendekatan Multidisipliner: Suatu Pengantar Kajian Gradual Menuju Paradigma Global. Dinamika Ilmu. Vol. 10 No 2, 2010
Julaiha, Siti. 2014. Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran. Dinamika Ilmu, Vol 14 No 2, 2014
Julaiha, Siti. 2014. Internalisasi Multikulturalisme dalam Pen-didikan Islam. Dinamika Ilmu, Vol 14 No 1, 2014
Langgulung, Hasan dan Nuraini Hashim, 2008, Islamic Relegion Curriculum in Muslim Countries : The Experiences of Indo-nesia and Malaysia. International Islamic University. Ma-laysia: Bulletin of Education and Research. http://hik-mahmedia.net/index.php?option=com_content&view=article&id, diakses 26 April 2015
Mahmud, M. E. & Zamroni. 2014. Peran Masjid dalam Pengem-bangan Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural pada Masyarakat. FENOMENA Vol 6 No 1, 2014
Mastuhu 1994. Dinamika Sistem Pendidikan Pesantren, , INIS, jakarta
_______, 1999. Memberdayakan Sistem Pendidikan Islam, Lo-gos, Jakarta
Medrano, Anthony D., 2007. Islamic Education in Southern Thailand. University of Hawai‘i at Manoa : Explorations A Graduate Student Journal Of Southeast Asian Studies. http-://www.hawaii.edu/cseas/.pdf, di akses 24 April 2015.
Muhaimin, 1998. Potret Paradigma Pengembangan Pendidikan Islam di Indonesia, Malang : Jurnal STAIN Malang
Munawwir, Ahmad Warson. 1994, Kamus al-Munawwir Arab Indonesia.
Nashruddin, Wakhid. 2015. Teaching English as A Foreign Language at Madrasah Ibtidaiyyah: Facts and Challenges. Dinamika Ilmu, Vol. 15 No 1
Raharjo, Dawam. 1998. Keluar dari Kemelut Pendidikan Nasi-onal, Malang : Jurnal STAIN Malang.
Setiawan, Agus. 2014. Prinsip Pendidikan Karakter Dalam Is-lam: Studi Komparasi Pemikiran Al-Ghazali dan Burha-nuddin Al-Zarnuji. Dinamika Ilmu, Vol 14 No 1, 2014
Tafsir, Ahmad. 1 Ghazi, Fachrul. dkk. 2012. Pendidikan Multi-kulturalisme. FENOMENA Vol 4 No.2, 2012992, Ilmu Pen-didikan dalam Perspektif Islam. Cet. I. Bandung : Remaja Rosdakarya.
_______, 1997 Eksistensi Madrasah sebagai sekolah Umum yang berciri khasIslam, Malang : Fakultas Tarbiyah, IAIN Malang.
Tan, Charlene. 2007. Islam and Citizenship Education in Singa-pore : Challenges and Implications. Journal Education, Citizenship and Social Justice. http://esj.sagepub.com-/cgi/content/abstract/2/1/23, diakses, 29 Maret 2015, Yogyakarta : Pondok Pesantren al-Munawwir.