Revolusi Gaya Belajar untuk Fungsi Otak
Main Article Content
Abstract
This paper elaborate on an attempt to maximize the function of brain as a form of learning revolution. Learn properly is not an issue of whether or not a student pass the test. The meaning of learn is broader than a success of passing the ex-ams. This is certainly related to the fun learning during the process of maximiz-ing the ability to achieve success. Each student has a different learning styles depending on his/her character. There are four different models of learning that has been known today, ie sketch, sound, tactics, and movement. Students who have studied the model using the sketch tends to be easier to understand the in-formation that they see. While those who have learned how to use the sound tends to be easier to capture verbal information from the teacher. Students who have a tendency to learn with tactics models require a touch of emotion. The kinesthetic learning models require movement in the learning process so that children learn more successfully.
Abstrak
Tulisan ini menguraikan upaya memaksimalkan kerja sebagai bentuk revolusi belajar. Belajar dengan benar bukan permasalahan tentang lulus atau tidaknya seorang siswa dalam ujian. Makna belajar lebih luas daripada sekedar dapat lulus ujian. Hal ini tentu berhubungan dengan pembelajaran yang menyenangkan selama proses memaksimalkan kemampuan untuk meraih kesuksesan. Setiap siswa mempunyai cara belajar yang berbeda-beda tergantung karakter masing-masing siswa. Ada empat macam model belajar yang telah dikenal saat ini, yaitu gambar, suara, taktik, dan gerakan. Siswa yang mempunyai model belajar menggunakan gambar cenderung akan mudah memahami informasi yang telah dilihat. Sementara mereka yang mempunyai cara belajar menggunakan suara cenderung akan mudah menangkap informasi verbal dari guru. Siswa yang mempunyai kecenderungan belajar dengan model taktik memerlukan sentuhan emosi. Adapun model belajar kinestetik menuntut gerakan dalam proses pembelajaran sehingga belajar anak lebih berhasil.
Downloads
Article Details
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from the journal with an acknowledgment of initial publication to this journal.
The work under license Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Ariani,Tutu April, Sistem Neuro Behaviour, (Jakarta: Salemba Medika, 2012).
Naim, Ngainun, Menjadi Guru Inspiratif, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009).
Noer, Muhammad, Hypno Teaching for Success Learning, (Yogyakarta: Bintang Pustaka Abadi, 2010).
Pink, Daniel H., Otak Kanan Manusia, (Yogyakarta: Think, 2010).
Rembangy, Musthofa, Pendidikan Transformatif: Pergulatan Kritis Merumuskan Pendidikan di Tengah Pusaran Arus Globalisasi, (Yogyakarta: Teras, 2010).
Rose, Colin dan Malcolm J. Nicholl, Cara Belajar Cepat Abad XXI, (Jakarta: Nuansa, 2003).
Rusman (dkk), Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi: Mengembangkan Profesionalitas Guru, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011).
Sari, Farida Yunita dan Mukhlis, Hypno Learning: 1 Menit Bikin Gila Belajar dan Siap Jadi Juara, (Jakarta: Visimedia, 2011).
Suryabrata, Sumadi, Psikologi Pendidikan, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2014).
Agus Warseno dan Ratih Komorojati, Super Learning: Praktik Belajar-Mengajar yang Serba Efektif dan Mencerdaskan, (Yogyakarta: Diva Press, 2011).
Wikipedia The Free Encylopedia. Mnemonic. en.wikipedia.org/wiki/Mnemonic. diakses tanggal 08 Januari 2015