Media Sosial untuk Pembelajaran Bahasa Arab pada Masa Pandemi: Kajian Kualitatif Penggunaan WhatsApp pada Sekolah Dasar di Indonesia

Meidiana Sahara Riqza*  -  Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
M Muassomah  -  Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia

(*) Corresponding Author

Learning in the era of 5.0 society has experienced rapid mediation, especially in educational program. Teachers began to innovate using various media, especially using WhatsApp in learning Arabic Language. Arabic language has been considered a very difficult and tedious subject for islamic elementary school children. Efforts and high creative power continue to be done to foster fun learning of Arabic language. The purpose of this study besides want to see how the process and application of WhatsApp social media in learning Arabic language is also to increase knowledge and insight for Arabic teachers in utilizing the development of technology and information at the islamic elementary school level. This research method uses qualitative research by using descriptive analysis. Data collection techniques in this study using observations, interviews, and document notes. The results of this research concluded that WhatsApp social media can facilitate learning and long distance communication between teachers and students when they are in a pandemic, create fun learning, train students' independence, and also have more values, an environmentally friendly. This research suggests that there is more supervision of students in applying WhatsApp social media to learning Arabic language at the islamic elementary school level.

Keywords: media sosial; whatsapp; pembelajaran bahasa arab; madrasah ibtidaiyyah

  1. Ainak, R. (2009). Implementasi Pembelajaran Bahasa Arab Model Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan (PAKEM) di Madrasah Ibtidaiyah Sunan Pandanaran, Ngaglik,
  2. Aisyah, Siti. (2018). Artikel: Pengaruh Pemanfaatan WhatsApp terhadap Interaksi Anak dan Orangtua Peserta Didik SMPN 10 Pontianak.
  3. Arifin, A. (2017). Peranan Permainan Bahasa Dalam Proses Kegiatan Belajar Mengajar Mata Pelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab, 19(2), 302-318.
  4. Arsyad, Azhar. (2003). Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya. Surabaya: Pustaka Pelajar.
  5. Arsyad, Azhar. (2004). Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  6. Azzahra, N. F. (2020). Mengkaji Hambatan Pembelajaran Jarak Jauh di Indonesia di Masa Pandemi Covid-19. Center for Indonesians Policy Studies.
  7. Balasundran, K., & Awang, M. (2020). Penggabungjalinan faktor-faktor dan hubungannya dengan pengaplikasian WhatsApp dalam kalangan guru sekolah rendah di zon Chini, Pekan. Management Research Journal, 9(2), 46-58.
  8. Caesar, F. T. (2014). Kreativitas Guru SD Dan Kuasa Kurikulum Dalam Penerapan Kurikulum 2013. Jurnal Mahasiswa Sosiologi, 2(2).
  9. Firdaus, M. Dzaky. (2018). Skripsi: Pengembangan Aplikasi Pesan Instan WhatsApp dalam Pembelajaran Microteaching sebagai Media Alat Bantu Belajar Mandiri Mahasiswa.
  10. Hermawan, Acep. (2014). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  11. Imelda. 2019. Pengaruh Media Sosial WhatsApp dalam Pembelajaran. Dalam : https://www.kompasiana.com/imeldadhueego2285/5d4c42460d82303cf3275b12/pengaruh-media-sosial- WhatsApp -dalam-pembelajaran pada tanggal 05 Mei 2020 pukul 23:00.
  12. Khasanah, D. R. A. U., Pramudibyanto, H., & Widuroyekti, B. (2020). Pendidikan Dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sinestesia.
  13. Moro, Hendro Kusumo Eko Prasetyo. (2016). Artikel: Pengaruh Penggunaan WhatsApp Messenger terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa.
  14. Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia No. 2 Tahun 2008, Tentang Standart Kompetensi Lulusan dan Standart Isi Pendidikan Agama Islam dan Bahasa Arab di Madrasah.
  15. Sleman. Unpublished Paper. Yogyakarta: UIN [Universitas Islam Negeri] Sunan Kalijaga.
  16. Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
  17. Tim Pengembang MKDP. (2011). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
  18. Trisnani. (2017). PEMANFAATAN WhatsApp SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI DAN WhatsApp Utilization As Media Communication and Satisfaction In Submission of Messages among People of the Community. Jurnal Komunikasi Media Dan Informatika.
  19. Uno, Hamzah B. (2012). Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
  20. Utomo, Supri Wahyudi dan Moh. Ubaidillah. (2018). Artikel: Pemanfaatan WhatsApp pada Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Mata Kuliah Akuntansi Internasional.
  21. Wahab Rosyidi, Abdul. (2009). Media Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN Malang Press.
  22. Wahyono, P., & Husamah, H. (2020). Guru profesional di masa pandemi COVID-19: Review implementasi, tantangan, dan solusi pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 1(1).
  23. Zhafira, N. H., Ertika, Y., & Chairiyaton. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Perkuliahan Daring Sebagai Sarana Pembelajaran Selama Masa Karantina Covid-19. Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajemen.

Open Access Copyright (c) 2020 Alsina : Journal of Arabic Studies
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Alsina: Journal of Arabic Studies
Arabic Department, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Kependidikan
UIN Walisongo, Semarang, Indonesia
Jl. Prof. Dr. Hamka, Tambakaji, Kec. Ngaliyan, Kota Semarang, 50185
Central Java, Indonesia
Email: alsina@walisongo.ac.id

In collaboration with the Arabic Teachers Association of Indonesia (IMLA).

apps