Semiotic analysis of Islamic moral messages in soap operas "Buku Harian Seorang Istri" on SCTV
DOI:
https://doi.org/10.21580/icj.2023.8.1.16037Keywords:
semiotics, Roland Barthes, messages, moral, soap operas.Abstract
Television is not only a means of information but also influences the audience based on views, attitudes and norms. This study discusses the Islamic moral messages in the soap opera "Buku Harian Seorang Istri (Diary of a Wife)" on SCTV to find out the meaning of denotations, connotations, myths and provide an understanding of the moral messages contained in the soap opera. This study uses a type of qualitative research, with a library approach and Roland Barthes semiotic analysis. Furthermore, the data sources used are primary and secondary data with documentation data collection techniques. The results of this study indicate that the meaning of denotation in the soap opera "Buku Harian Seorang Istri" provides an overview of the dynamics of household life. The connotative meaning of the soap opera scene conveys the meaning that household life is a responsibility that must be carried out by both parties which must complement each other. The meaning of myth in this soap opera contains messages related to morality. This morality is related to human relations with other humans in the social sphere. This study contributes to strengthening moral values in media works (soap operas) as the basis for the development of a moral society.
***
Televisi tidak hanya sebagai sarana informasi tetapi juga mempengaruhi khalayak berdasarkan pandangan, sikap, dan norma. Penelitian ini membahas pesan moral dalam sinetron “Buku Harian Seorang Istri” di SCTV untuk mengetahui makna denotasi, konotasi, mitos dan memberikan pemahaman pesan moral yang terdapat dalam sinetron tersebut. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif, dengan pendekatan kepustakaan dan analisis semiotika Roland Barthes. Selanjutnya sumber data yang digunakan adalah data primer dan sekunder dengan teknik pengumpulan data dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa makna denotasi dalam sinetron “Buku Harian Seorang Istri” memberikan gambaran tentang dinamika kehidupan rumah tangga. Makna konotatif dari adegan sinetron tersebut memberikan makna bahwa kehidupan rumah tangga merupakan tanggung jawab yang harus dilakukan oleh kedua belah pihak yang harus saling melengkapi. Makna mitos dalam sinetron ini mengandung pesan yang berkaitan dengan moralitas. Moralitas ini berkaitan dengan hubungan manusia dengan manusia lainnya dalam lingkup sosial. Studi ini berkontribusi bagi penguatan nilai moral dalam karya media (sinetron) sebagai basis pengembangan masyarakat yang bermoral.
Downloads
References
Ainiyah, I. (2021, January 14). Sinopsis buku harian seorang istri. Malangterkini.com. https://malangterkini.pikiran-rakyat.com/seleb/pr-1251269687/sinopsis-buku-harian-seorang-istri-hari-ini-14-januari-2021-sinetron-terbaru-sctv.
Al-'Adawy, M. (2006). Fikih akhlak, teori Sali Bazemool dan Taufiq Damas. Qisthi Press.
Anis, I. (n.d.). Al-Mu'jam al-wasi. Dar Al-Ma'rif.
Anna, M. (2021, January 12). Sinopsis episode pertama buku harian seorang-istri. pikiranrakyat.com Retrieved from https://klikseleb.pikiran-rakyat.com/hot-news/pr-951256958/sinopsi-episode-pertama-buku-harian-seorang-istri
Asy-Syikh, S. M. (2001). Fatwa-fatwa tentang wanita . Darul Haq.
Atabik, A., & Mudhiiah, K. (2014). Pernikahan dan hikmahnya perspektif hukum Islam. Yudisia, 5(2), 287-316. http://dx.doi.org/10.21043/yudisia.v5i2.703.
Atika, Atika. (2023). “Penanggulangan Premanisme menurut pandangan Majelis Ulama Indonesia (MUI) Kota Palembang”. Intizar, 19(2), 249-262. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/intizar/article/view/412.
Awi, M. V., Mawengkang, N., & Golung, A. (2016). Peranan Komunikasi antarpribadi dalam menciptakan harmonisasi keluarga di Desa Kimaam Kabupaten Merauke. Acta Diurna, 5(2), 1-12. Retrieved from https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/actadiurnakomunikasi/article/view/12210.
Bahtiar. (2018). Teknologi komunikasi dan informasi. Al-Hikmah Media Dakwah, Komunikasi, Sosial Dan Kebudayaan, 9(1), 1-11. https://doi.org/10.32505/hikmah.v9i1.1722.
Barthes, R. (2017). Elemen-elemen semiologi. Basabasi.
Hendra, T. (2021). Komunikasi Islam pada masyarakat multikultural. Al-Bayan, 6 (1), 127-149. Retrieved from https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/bayan/article/view/7292.
Hutapea, B. (2021, January 15). Sinopsis buku harian seorang istri SCTV hari ini. tabloidbintang.com. Retrieved from https://www.tabloidbintang.com/film-tv-musik/sinopsis/read/154320/sinopsis-buku-harian-seorang-istri-sctv-hari-ini-jumat-15-januari-2021
Ilyas, Y. (2001). Perspektif gender dalam Islam, pendekatan tafsir Al-Qur'an dan kritik Hadits. Mimbar, 17 (3), 238-251. Retrieved from https://ejournal.unisba.ac.id/index.php/mimbar/article/view/43.
Krisyantono, R. (2007). Teknik praktis riset komunikasi: Disertai contoh praktis riset media, public relations, advertising, komunikasi organisasi, komunikasi pemasaran. Kencana.
Muhidin, A. (2002). Dakwah dalam perspektif Al-Qur'an: Studi kritis atas sisi dan wawasan. Pusaka Setia.
Nazir, M. (2003). Metode penelitian. Ghalia Indonesia.
Nurohmah, E. (2010). Munajat Cinta. Dandelion Publisher.
Nuryanto, H. (2012). Sejarah perkembangan teknologi dan komunikasi. PT. Balai Pustaka (Persero).
Prakasa, S. J. (2015). Komunikasi dan gender: Perbandingan gaya komunikasi dalam budaya maskulin dan feminim. Ilmu Politik dan Komunikasi, 20. https://ojs.unikom.ac.id/index.php/jipsi/article/view/153.
Purwanto, D. (2006). Komunikasi Bisnis. Erlangga.
Rakhmawati, Y. (2019). Komunikasi antarpribadi konsep dan kajian empiris. CV. Putra Media Nusantara.
Rosita. (2018). Representasi pesan moral Novel Pride and Prejudice dalam perspektif gender (analisis wacana model Sara Mills) [Undergraduate Thesis, Fakultas Dakwah dan Komunikasi Universitas Islam Negeri Sunan Ampel]. Digital Library UIN Sunan Ampel. Retrieved from http://digilib.uinsby.ac.id/25088/.
Rosyidah, F. (2019). Makna pesan moral dalam Film Top Secret of The Billionare (Analisis semiotika model Charles Sanders Pierce) [Undergraduate Thesis, Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Ampel. Digital Library UIN Sunan Ampel. Retrieved from http://digilib.uinsa.ac.id/31726/.
Sari, A. F. (2020). Etika komunikasi (menanamkan pemahaman etika komunikasi kepada mahasiswa. Journal of Education Teaching, 1 (2), 127-135. https://doi.org/10.35961/tanjak.v1i2.152.
SisnetTV. (2021). Sinopsis buku harian seorang istri. Sisnettv.com. https://www.sisnettv.com/2021/01/sinopsis-buku-harian-seorang-istri.html?m=1.
Sikumbang, A. T., Sahrul, & Fitriani. (2018). Komunikasi antar budaya dalam proses pernikahan (Studi komparasi adat Aceh Utara dan adat Aceh Besar). al-Balagh, 2 (1), 1-18. Retrieved from http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/balagh/article/view/2959#.
Siyoto, S., & Sodik, A. (2015). Metodologi penelitian. Literasi Media Publishing.
Sobur, A. (2016). Semiotika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syam, N. W. (2013). Model-Model komunikasi perspektif pohon komunikasi. Simbiosa Rekatama Media.
Utoyo, A.W. (2018). Jurnal analisis semiotik pada jurnalistik foto "melihat momen unik deklarasi kampanye damai di media online detik.com. Lugas: Jurnal Komunikasi, 2(2), 98-104. https://doi.org/10.31334/ljk.v2i2.267.
Wardhana, V. S. (1997). Kapitalisme Televisi dan strategi budaya massa. Pusaka Pelajar.
Wati, N. K. (2019). Program-program dakwah di Indosiar dalam meningkatkan pengalaman keislaman bagi ibu-ibu di Desa Banjarsari Kecamatan Metro Utara [ Undergraduate Thesis, IAIN Metro]. Repository IAIN Metro Lampung. Retrieved from https://repository.metrouniv.ac.id/id/eprint/953/1/novia%20kinti%20fajar%20wati.pdf.
Wibowo, I. S. (2013). Semiotika komunikasi aplikasi praktis bagi penelitian dan skripsi komunikasi. Mitra Wacana Media.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Therefore, the author must submit a statement of the Copyright Transfer Agreement.*)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
In line with the license, authors and third parties (readers, researchers, and others) are allowed to share and adapt the material only for non-commercial purposes. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors and third parties (readers, researchers, and others) remix, transform or build upon the material, they must distribute their contributions under the same license as the original.
*) Authors whose articles are accepted for publication will receive confirmation via email to send a Copyright Transfer Agreement.