ESTIMASI VALIDITAS DAN RESPON SISWA TERHADAP BAHAN AJAR MULTI REPRESENTASI : DEFINITIF, MAKROSKOPIS, MIKROSKOPIS, SIMBOLIK PADA MATERI ASAM BASA

K Kasmui  - 

(*) Corresponding Author
This research aims to develop multi-representation teaching material that includes definitive,macroscopic, microscopic, and valid symbolic to determine students’ responses through multi-representation material. This research was conducted at SMA Negeri 1 Karangtengah, with subjects in class XI IPA 3. This research was applied to acid-base materials. The data obtained in this research are the results of expert validation and students’ responses tomulti-representation media teaching material: definitive, macroscopic, microscopic, and symbolic. The data retrieval was conducted by expert judgement method to determine the validity of teaching materials, and the questionnaire method to determine student response through multi-representation material: definitive, macroscopic, microscopic, symbolic was validated by three validators. The research outcome shows that multi-representation media: definitive, macroscopic, microscopic, symbolic valid with an average score of 62 from a total score of 75. The student responses through multi-representation material showed a positive response through the material.

Keywords: acid-base;learninng materials;multi representation;validation

  1. Afriansi, Enggar Afrim. (2014). Pengembangan LKS Berbasis Representasi Level Submikroskopik Pada Materi Sistem Koloid Kelas XI SMA Negeri 1 Taman Sidoarjo. UNESA Journal of Chemical Education, 3(3).
  2. Ekawarna. (2007). Mengembangkan bahan ajar mata kuliah permodalan koperasi untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar mahasiswa. Jurnal Makara : Sosial Humaniora, 11(1), 42-47.
  3. Hamalik, O. (2012). Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
  4. Herawati, Rosita Fitri. (2013). Pembelajaran Kimia Berbasis Multiple Representasi Ditinjau Dari Kemampuan Awal Terhadap Prestasi Belajar Laju Reaksi Siswa Sma Negeri I Karanganyar Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 2(2).
  5. Hutagaol, Kartini. (2013). Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 2(1).
  6. Majid, Abdul. (2009). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  7. Mardapi, Djemari (2008). Penyusunan Tes Hasil Belajar. Yogyakarta: Program Pasca Sarjana Universitas Negeri Yogyakarta.
  8. Mentari, Luh. (2014). Analisis Miskonsepsi Siswa SMA pada Pembelajaran Kimia untuk Materi Larutan Penyangga. E-journal Kimia Visvitalis Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1).
  9. Niaz, M. 2005. How to Facilitate Students Conceptual Understanding of Chemistry History and Philosophy of Science Perspective. Chemical Education International, 6(1).
  10. Nur, Achmad Vandian. (2017). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Guided Note Taking Berbantuan Media Kimmy-Games Terhadap Pemahaman Konsep Kimia Siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 11(1).
  11. Nwike, Matthew C. (2013). Effects of Use of Instructional Materials on Students Cognitive Achievement in Agricultural Science. Journal of Educational and Social Research, 3.
  12. Prabowowati, Kartika. (2014). Penerapan Media Chemscool Dengan Metode Guided Note Taking Pada Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 8(2).
  13. Rahmawan, Adji Dovan Tri. (2013). Pengaruh Penerapan Media Animasi Terhadap Pergeseran Konsep Siswa Pada Ketiga Level Representatif Kimia (Makroskopis, Submikroskopis, Dan Simbolik) Pada Materi Pokok Larutan Penyangga Untuk Siswa Kelas XI SMA N 1 Kertosono Nganjuk. Unesa Journal of Chemical Education, 2(2).
  14. Sunyono. (2011). Kajian Tentang Peran Multipel Representasi Pembelajaran kimia dalam pengembangan Model Mental Siswa. Makalah Seminar Nasional Pendidikan : Surabaya.
  15. Yazid, A. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Kooperatif dengan Strategi TTW (ThinkTalk- Write) pada Materi Volume Bangun Ruang Sisi Datar. Journal of Primary Educational, 1(1).
  16. Yotiani. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Hidrolisis Garam Bermuatan Karakter Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10(2).

Open Access Copyright (c) 2018 Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA
Published by Faculty of Science and Technology UIN Walisongo Semarang
Jl Prof. Dr. Hamka Kampus III Ngaliyan Semarang 50185
Phone: +62 815-7502-8676
Website: https://fst.walisongo.ac.id/
Email: phenomenon@walisongo.ac.id

apps