Pengembangan Bahan Ajar Biologi Materi Virus Berbasis SocioScientific Issues (SSI) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in PHENOMENON.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
Agnafia,. Nuzul, D,. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir kritis Siswa dalam Pembelajaran Biologi. Florea. Vol 6 (1): 45-53.
Anagun, Sengul S. & M. Ozden. (2010). Teacher Candidates Perceptions Regarding Socioscientific Issues and Their Competencies in Using Socioscientific Issues in Science and Technology Instruction. Journal of Procedia Social and Behavioral Science. Vol 9: 981 – 985.
Facione, N.C, & Facione,P.A,. (2010). Externalizing, TheCriticalThinking in Knowledge Development and Clinical Judgment. Nursing Outlook.
Imaduddin, M,. & Khafidin, Z. (2018). Ayo Belajar IPA dari Ulama: Pembelajaran Berbasis Socio-Scientific Issues di Abad ke-21. Journal of Natural Science Teaching. Vo. 01 (02): 102 – 120.
Inch, E. S & Tudor, K. H. (2015). Critical Thinking and Communication. England: Pearson Education Limited.
Karim, N. (2015). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Jucama di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Matematika. Vol 3 (1): 92 – 104.
Khasanah, N,. Sajidan,. Sutarno,. & Baskoro. (2017). Influence Integrated Science Model and Implamantation Learning with the Unity of Science in Basic Biology Course to Increase Critical Thinking. International Journal of Science: Conference Series. Vol 1 (2): 131 – 136.
Khasanah, N., Sajidan., Sutarno., & B A Prayitno. (2019). Improving Critical Thinking Skills to Learn Heredity With Discovery Based Unity of Sciences (DBUS) Model. Journal of Physics. 1241/012033.
Latifah, A. S. & Herawati S. (2015). Penerapan Pembelajaran Socioscientific Issue Melalui Metode Simposium Berbasis Lesson Study Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Pada Matakuliah Biologi Umum. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2015, yang diselenggarakan oleh Prodi Pendidikan Biologi FKIP Universitas Muhammadiyah Malang, tema:
“Peran Biologi dan Pendidikan Biologi dalam Menyiapkan Generasi Unggul dan Berdaya Saing Global”, Malang, 21 Maret 2015.
Mudlofir, A. (2011). Aplikasi Pengembangan Kurikulum Tingkat Pendidikan (KTSP) dan Bahan Ajar dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Rajawali Pers.
Nazilah, N,. Laila K. M,. Irsad, R. & Ana Y. R. W. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Socio-Scientific Issues pada Materi Pemanasan Global. Sciene Education National Conference. 192 – 205.
Nuraini, N. (2017). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Calon guru Biologi sebagai Upaya Mempersiapkan Generasi Abad 21. Didaktika biologi. vol 1 (2): 89-96.
Pratiwi, E., Suryanti,. Sudibyo, E. (2021) “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Socio Scientific Issues dengan Menggunakan Multimedia Interaktif untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Sekolah Dasar”, JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, vol. 9, no. 1, p. 273, Jan. 2021.
Rostikawati, D. A., & Permanasari, A. (2016). Rekonstruksi Bahan Ajar dengan Konteks Socio-Scientific Issues pada Materi Zat Aditif Makanan untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA. Pendidikan IPA, Sekolah Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung. 2(2):157.
Widhy H., Purwanti., Sabar N., & Widodo S. W. (2013). “Model Integrated Science Berbasis Socio Scientific Issues untuk Mengembangkan Thinking Skills dalam Mewujudkan 21st Century Skills” Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains Tahun I (2): 158-164.
Wijayanti., Tutik F dkk. (2016). Pengembangan Modul Berbasis Berpikir Kritis Disertai Argumen Mapping pada Materi Sistem Pernapasan untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI SMA Negeri 5 Surakarta. Jurnal Inkuiri Vol 5, No. 1: 105-111.
Wilsa, A. W., Susilowati S. M. E., dan Enni S. R. (2017). Problem Based LearningBerbasis Socio-Scientific Issues untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Komunikasi Siswa. Journal of Innovative Science Education. Vol 6 (1): 129 – 137.
Zubaidah, Siti. (2010). Berpikir Kritis: Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi yang Dapat Dikembangkan melalui Pembelajaran Sains. Biologi FMIPA Universitas Negeri Malang. Makalah disampaikan pada seminar nasional sains 2010 dengan tema “Optimalisasi Sains Untk Memberdayakan Manusia” Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 16 januari 2010.