The Problems of Islamic Religious Education Teacher for Curriculum Development in Transmigration Area

Rahmat Ryadhush Shalihin*  -  Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia
Hendro Widodo  -  Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia

(*) Corresponding Author

This paper aims to analyze the problematics of teacher  to develop curriculum Islamic Religious Education . This research used qualitative methods and data were gathered from literature reviews, observations, and in-depth interviews from teacher and student. The data analyzed with reduction, presentation, and conclusion. The results of this research revealed that The problems of Islamic education teachers in transmigration areas can be summarized into five things. They are first, they have to deal with active time management Secondary learning, management documents, such as students daily paper sheets, Learning Perfoming Plan / RPP, and other extra tasks from school and headmaster to the teacher for some training. Third, the lack of teaching materials causes. Fourth, the problem of conditional and competency teachers. Fifth, they have passive students

Keywords: Islamic education; transmigration era, problem teacher; curriculum development

Abstrak

Makalah ini bertujuan untuk menganalisis problematika guru dalam mengembangkan kurikulum Pendidikan Agama Islam. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dan data dikumpulkan dari tinjauan literatur, observasi, dan wawancara mendalam dari guru dan siswa. Data dianalisis dengan reduksi, presentasi, dan kesimpulan. Hasil penelitian ini mengungkapkan bahwa masalah guru pendidikan Islam di daerah transmigrasi dapat diringkas menjadi lima hal. Mereka adalah yang pertama, mereka harus berurusan dengan manajemen waktu aktif Pembelajaran sekunder, dokumen manajemen, seperti kertas harian siswa, Rencana Pembelajaran Perfoming / RPP, dan tugas tambahan lainnya dari sekolah dan kepala sekolah kepada guru untuk beberapa pelatihan. Ketiga, kurangnya bahan ajar menyebabkan. Keempat, masalah guru bersyarat dan kompetensi. Kelima, mereka memiliki siswa pasif

Kata kunci: pendidikan Islam; era transmigrasi, guru bermasalah; pengembangan kurikulum

Keywords: pendidikan Islam; era transmigrasi; pengembangan kurikulum; islamic education; islamic teacher; curriculum development;transmigrasi; transmigration area; problems; problem teacher; curriculum development

  1. Andari, Tri, Mirna Tanjung, and Yolamalinda. “Pengaruh Tingkat Pendidikan Orangtua dan Hasil Belajar Terhadap Minat Siswa Melanjutkan Studi ke Perguruan Tinggi Pada Siswa SMA Negeri 1 Koto Baru Tahun Ajaran 2013/2014 Kabupaten Dharmasraya.” Jurnal Pendidikan Ekonomi 1. No. 1.
  2. Bani.“Pengembangan Silabus dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru,” Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi, dan Pemikiran Hukum Islam 6. No. 2.
  3. BPS Kabupaten Dharmasraya. Kabupaten Dharmasraya dalam Angka. Dharmasraya: CV. Bhakti Jaya Indonusa, 2018.
  4. Budi, Kurniasih. “Tahun Ajaran Baru, Sekolah Wajib Terapkan Kurikulum.” Kompas, June 2018. Accessed November 11, 2019. /30/23475471/tahun-ajaran-baru-sekolah-wajib-terapkan-kurikulum2013.
  5. Fahrudin, Hasan Asari, and Siti Halimah. “Implementasi Kurikulum 2013 Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti dalam Menanamkan Akhlakul Karimah Siswa.” Edu Religia 1. No. 4. 2017.
  6. Hidayatulloh, Arif, Wahidul Anam, and Moh. Zainal Fanani. “Problematika K13 dalam Pembelajaran PAI.” Edudeena 1, No. 2. 2017..https://doi.org/10.30762/ed.v1i2.448
  7. Irsad, Muhammad.. “Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Madrasah (Studi Pemikiran Muhaimin).” Iqra 2. No. 1. 2016
  8. Jailani, M. Syahran and Abdul Hamid. "Pengembangan Sumber Belajar Berbasis Karakter Peserta Didik (Ikhtiar Optimalisasi Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI).” Nadwa 10. No. 2. 2016. https://doi.org/10.21580/nw.2016.10.2.1284
  9. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. “Data Pokok Pendidikan Dasar dan Menengah.” Dikdasmen Kemdikbud, December 2019. Accessed November 20, 2019. https://dapo.dikdasmen.kemdikbud.go.id/sekolah/7D9F7210D1DF60711E40.
  10. Ma’rifatul, Siti. “Brand Image Building in Islamic Higher Education.” Proceeding International Conference on Islamic Education 3. No. 1. 2018.
  11. Miles, Matthew B, A. M. Huberman, and J. Saldana. Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebooks. London: SAGE Publications. 2014.
  12. Muharom, Fauzi.. “Partisipasi Kelompok Kerja Guru Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar (KKG PAI SD) Kabupaten Boyolali dalam Meningkatkan Kompetensi Guru PAI SD.” Nadwa 10. No.2.2016. http://dx.doi.org/10.21580/nw.2016.10.2.1283
  13. Mustaqim, Yunus. “Pengembangan Konsepsi Kurikulum dalam Pendidikan Islam.” Edukasia Jurnal Penelitian Pendidikan Islam 9. No. 1. 2014.
  14. Nova, Yosi Nova. 2016. “Dampak Transmigrasi Terhadap Kehidupan Sosial Masyarakat: Studi Sejarah Masyarakat Timpeh Dharmasraya.” Mamangan: Jurnal Ilmu Sosial 5. No. 1.
  15. Nugroho, Bekti Taufiq Ari and Mustaidah. “Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran PAI di SD Negeri Candirejo.” Progress 7. No. 1. 2019. http://dx.doi.org/10.31942/pgrs.v7i1.2722
  16. Nur, Azhar M... “Tugas Guru sebagai Pengembang Kurikulum.” Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA 12. No. 1. 2011
  17. Nurdin, Syafruddin Nurdin and Adriantoni.. Kurikulum dan Pembelajaran. Depok: RajaGrafindo Persada. 2019
  18. Nurhadi. “Manajemen Penilaian Pembelajaran Menggunakan K13.” Al-Hayat 2, No. 1. 2018.
  19. Nurmadiah.. “Kurikulum Pendidikan Agama Islam.” Al-Afkar 3. No. 2. 2014. https://doi.org/10.28944/afkar.v2i2.93
  20. Rahman, Mujibu. “Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Sarudu dalam Meningkatkan Pembelajaran.” Jurnal Katalogis 4. No. 2. 2016.
  21. Salamah, Zainiyati Husniyatus. “Curriculum, Islamic Understanding And Radical Islamic Movements in Indonesia.” Journal of Indonesia Islam 10. No. 2. 2016. https://doi.org/10.15642/JIIS.2016.10.2.285-308
  22. Shalihin, Rahmat Ryadhush, Fitrohtin Bahriya, and Wantini. “The Implementation of Qauniyah Verses Based on Unification Curriculum in SMA Trensains.” Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 4. No. 2. 2019. https://doi.org/10.18860/jmpi.v4i2.8274.
  23. Silahudin. “Kurikulum dalam Perspektif Pendidikan Islam.” Mudarrisuna 4. No. 2. 2014
  24. Southcott, Holly. “Who Should Define The Curriculum?.” The Plymouth Student Educator 4. No. 1. 2017.
  25. Su, Shao-Wen Su. “The Various Concepts of Curriculum and The Factors Involved in Carricula-making.” Journal of Languange Teaching and Research 3. No. 1. 2012. https://doi.org10.4304/jltr.3.1.153-158.
  26. Subhi, Tb. Asep.”Konsep Dasar, Komponen dan Filosofi Kurikulum PAI. Jurnal Qathruna 3. No. 1. 2016.
  27. Zahra, Dwi Noviatul. “Development of Islamic Education Curriculum Model Curriculum 2013 (K13).” Al-Hayat: Journal of Islamic Education 3, No. 1. 2019. https://doi.org/10.35723/ajie.v3i1.50

Open Access Copyright (c) 2019 Nadwa : Jurnal Pendidikan Islam
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 INDEXED BY

Journal Terindex di CrossrefJournal Terindex di LeidenJournal Terindex di MorarefJournal Terindex di Google ScholarJournal Terindex di GarudaJournal Terindex di Base

View My Stats
apps