Creative Thinking And Collaboration Skills: Improved Learning With The CORE Model Of Biology Subjects

nukhbatul bidayati haka*  -  Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Indonesia
Mifta Arifiana  -  Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Indonesia
Mivtha Citra Ningrum  -  Universitas Muhammadiyah Sorong Papua, Indonesia
Yuni Astuti  -  Universitas Muhammadiyah Prof. DR. Hamka, Indonesia
Nur Hidayah  -  Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Indonesia

(*) Corresponding Author

This study aims to determine the improvement of creative thinking skills and collaboration skills by using the Connecting, Organizing, Reflecting, and Extending learning model in class XI IPA SMAN 1 Sukoharjo students. This research is quasi-experimental research using a pretest-posttest control group design. Collecting data using creative thinking and collaboration skills tests for students of class XI IPA SMAN 1 Sukoharjo. Samples were taken using the Cluster Random Sampling technique consisting of class XI IPA 2 and XI IPA 3. This study was tested using the MANOVA test. Data analysis shows significant results which means that there is an increase in creative thinking skills and collaboration using the Connecting, Organizing, Reflecting, and Extending learning model I in biology subjects

Keywords: Creative thinking; Collaboration; Connecting, Organizing, Reflecting, and Extending models

  1. Artawan, P. G. O., Kusmariyatni, N., & Sudana, D. N. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(3), 452. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i3.29456
  2. Basar, A. M., Islam, P. A., Nurul, S., Cikarang, F., & Bekasi, B. (2021). Problematika Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19 ( Studi Kasus di SMPIT Nurul Fajri – Cikarang Barat – Bekasi ) A . Pendahuluan kemampuan , sikap , dan bentuk-bentuk tingkah laku yang bernilai positif . Hal itu untuk pencipta . Pendidikan s. 2(1), 208–218.
  3. Dalilan, R., & Sofyan, D. (2022). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP ditinjau dari Self Confidence. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 141–150. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1585
  4. Dilla, Siska Chindy, W. H., & Rohaeti, E. E. (2018). Faktor Gender Dan Resiliensi Dalam Pencapaian Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Sma. Journal Of Medives, 2(1), 129–136. https://doi.org/10.15294/jpii.v3i1.2906
  5. Hadiyati, K. P., Suprapto, P. K., & Kamil, P. M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Connecting, Organizing, Reflecting, Extending (CORE) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pembelajaran Biologi, 6(2), 77.
  6. Indrawan, F. Y., Irawan, E., Sayekti, T., & Muna, I. A. (2021). Efektivitas Metode Pembelajaran Jigsaw Daring Dalam Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa SMP. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(3), 259–268. https://doi.org/10.21154/jtii.v1i3.179
  7. Indriani, N. D., & Noordyana, M. A. (2021). Kemampuan Koneksi Matematis Melalui Model Pembelajaran Connecting , Organizing , Reflecting , and Extending dan Means Ends Analysis. Plus Minus Jurnal Pendidikan Matematika, 1, 339–352.
  8. Jayawardana, H. B. ., & Gita, R. S. D. (2020). Inovasi Pembelajaran Biologi di Era Revolusi Industri 4 . 0. Prosiding Seminar Nasional Biologi Di Era Pandemi Covid-19, 6(1), 58–66. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/psb/
  9. Kurniati, T., Yusup, I. R., Hermawati, A. S., Kusumahwardani, D., Wijayanti, D., & Irhamudzikri, I. (2021). Respon Guru Terhadap Kendala Proses Pembelajaran Biologi Di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 40–46. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.765
  10. Layyina, N., Agustini, R., & Indana, S. (2021). Efektifitas Perangkat Pembelajaran Ipa Berorientasi Model Inkuiri Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 10(2), 2005–2015. https://doi.org/10.26740/jpps.v10n2.p2005-2015
  11. Luly, F. (2020). Perbedaan Kemampuan Penalaran Matematis Dan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Yang Diajar Dengan Model Pembelajaran CORE (Connecting Organizing, Reflecting, Extending) Dan Model Pembelajaran Crh (Course Review Horay) Di Kelas Xi MAS Darul Akhirah.
  12. Maielfi*, D., & Wahyuni, S. (2020). Model Quantum Teaching Tipe Tandur Terhadap Keterampilan Kolaborasi Mahasiswa. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 4(2), 219–230. https://doi.org/10.24815/jipi.v4i2.18395
  13. Maya, F. G. D. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Core (Connecting, Organizing, Reflecting, Extending) Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Keterampilan Kolaborasi Siswa Pada Materi Fisika. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
  14. Nuzalifa, Y. U. (2021). Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Penerapan Model Pembelajaran Think-Pair-Share ( Tps ) Berbasis Lesson Study Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains (Jppsi) Volume 4, Nomor 1, April 2021 Issn: 2623-0852, 4(April), 48–57.
  15. Pratiwi, N., & Aslam, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Picture And Picture terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3697–3703. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1081
  16. Saenab, S., Yunus, S. R., & Husain, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Project Based Learning Terhadap Keterampilan Kolaborasi Mahasiswa Pendidikan IPA. Biosel: Biology Science and Education, 8(1), 29. https://doi.org/10.33477/bs.v8i1.844
  17. Selvia, L. (2017). Pengembangan Modul Interaktif Berbasis Tokoh Kartun Untuk Memberdayakan Berfikir Kreatif Dan Minat Belajar Siswa Kelas Xi Sma Negeri 13 Bandar Lampung.
  18. Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan Rnd (Ke-Satu). Alfabeta.
  19. Sunbanu, H. F., Wardani, K. W., Kristen, U., Wacana, S., & Tengah, J. (2020). Peningkatan Keterampilan Kolaborasi Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Two Stay Twostray Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 2037–2041.
  20. Susanto, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Connecting , Orgainizing , Reflecting , Extending ( CORE ) Berbantuan dengan Metode Mind Mapping dalam Upaya Peningkatan Hasil Belajar IPA yang Memuat Getaran dan Gelombang pada Siswa Kelas VIII-A Semester 2 SMP Negeri 1 Kauma. Jurnal Pembelajaran Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 186–193.
  21. Talakua, C., Elly, S. S., Studi, P., Biologi, P., & Masohi, K. (2020). Effect of the Use of Biology Learning Media Based on Mobile Learning on Learning Interest and Creative Thinking Ability of High School Students in Masohi City. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(1), 46–57. https://doi.org/10.22437/bio.v6i1.8061
  22. Triono, E. (2019). Literature Teaching in the Education Unit Level Curriculum (Ktsp) and Curriculum 2013 (K13) At High School Level in the Digital Era (Pengajaran Sastra Dalam Ktsp Dan K13 Jenjang Sma Di Era Digital). Gramatika STKIP PGRI Sumatera Barat, 5(1), 102–111. https://doi.org/10.22202/jg.2019.v5i1.3209
  23. Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. (2020). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Pendekatan Open-Ended. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 43–48.
  24. Wela, G. S., Sundaygara, C., & Pratiwi, H. Y. (2019). PBL dengan Pendekatan Multiple Representation Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau dari Kemampuan Kolaborasi. x(x), 1–12.
  25. Wiwi Noviati. (2020). Kesulitan Pembelajaran Online Mahasiswa Pendidikan Biologi di Tengah Pandemi Covid19. Jurnal Pendidikan Mipa, 10(1), 7–11. https://doi.org/10.37630/jpm.v10i1.258

Open Access Copyright (c) 2023 Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA
Published by Faculty of Science and Technology UIN Walisongo Semarang
Jl Prof. Dr. Hamka Kampus III Ngaliyan Semarang 50185
Phone: +62 815-7502-8676
Website: https://fst.walisongo.ac.id/
Email: phenomenon@walisongo.ac.id

apps