Efforts to Improve Critical Thinking Skills with Scientific and Gender-Based Liveworksheets
Main Article Content
Abstract
Critical thinking is one of the skills that must be possessed by 21st century students. One of the efforts developed by the Indonesian government is to mandate teachers to use a scientific approach in the learning process. In line with the development of information and communication technology in the world, it is recommended that the implementation of learning be implemented using a hybrid learning method. The purpose of this study is to describe the effectiveness ofscientific liveworksheets and gender in honing students' critical thinking skills. There were 59 students who were used as samples and consisted of 25 students and 34 students with the topic of learning the interaction of living things with their environment. The pretest-posttest non-equivalent control group design was used to support the quasi-experimental research method. Data were collected by means of critical thinking skills tests, questionnaires on the implementation of the learning stages, and response questionnaires. All data were then analyzed by ANCOVA test. The results show that the scientific live worksheet causes a significant improvement in students' critical thinking skills. Another finding is that there is no difference in the achievement ofcritical thinking skills in male and female students. The students are facilitated in a balanced way by following the stages of learning in the scientific liveworksheet through their respective devices. Based on these findings, it is suggested that the use of scientific liveworksheets be encouraged to develop the critical thinking skills of male and female students in the industrial era 4.0.
Keywords: liveworksheet scientific, critical thinking, gender
Berpikir kritis adalah salah satu kemampuan yang harus dimiliki oleh siswa abad 21. Salah satu usaha yang dikembangkan oleh pemerintah Indonesia adalah mengamanatkan para guru untuk menggunakan pendekatan saintifik dalam proses pembelajaran. Selaras denganperkembangan teknologi informasi dan komunikasi di dunia, penyelenggaraan pembelajaran disarankan untuk menggunakan metode hybrid learning. Tujuan penelitian ini adalah menggambarkan efektifitas liveworksheet saintifik dan gender dalam mengasah kemampuan berpikir kritis siswapada topik perubahan lingkungan. Terdapat 59 siswa yang dijadikan sebagai sampel dan terdiri atas 25 siswa dan 34 siswi dengan topik pembelajaran interaksi makhluk hidup dengan lingkungannya. Desain pretest-postest non equivalent control groupdigunakan untuk menunjang metode kuasi eksperimen penelitian. Data dikumpulkan dengan tes keterampilan berpikir kritis, angket keterlaksanaan tahapan pembelajaran, dan angket tanggapan. Seluruh data kemudian dianalisis dengan uji ANCOVA. Hasilnyamenunjukkan bahwa liveworksheet saintifik menyebabkan peningkatan yang signifikan pada keterampilan berpikir kritis siswa. Temuan lainnya yaitu tidak terdapat perbedaan pada pencapaian keterampilan berpikir kritis pada siswa laki-laki dan perempuan. Para siswa terfasilitasi secara seimbang dengan mengikuti tahapan-tahapan pembelajaran di dalam liveworksheetsaintifik melalui gawainya masing-masing. Berdasarkan temuan tersebut, disarankan agar penggunaan liveworksheetsaintifik digalakkan untuk mengembangkan keterampilan berpikir kritis siswa laki-laki dan perempuan di era industri 4.0
Downloads
Article Details
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in PHENOMENON.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
Afriana, J., Permanasari, A., & Fitriani, A. (2016). Penerapan project based learning terintegrasi STEM untuk meningkatkan literasi sains siswa ditinjau dari gender. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 202. https://doi.org/10.21831/jipi.v2i2.8561
Amalia, D., Zaini, M., & Halang, B. (2022). Kualitas Lkpd Elektronik Pada Konsep Plantae Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Jenjang Sma. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi, 3(1), 12–20. https://doi.org/10.26740/jipb.v3n1.p12-20
Ambarawati, M., Mardiyana, M., & Subanti, S. (2014). Profil Proses Berpikir Kritis Siswa Kelas Viii Smp Negeri 3 Surakarta Dalam Memecahkan Masalah Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel ( SPLDV ) Ditinjau dari Kecerdasan Majemuk dan Gender. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(9), 984–994.
Amelia, R., Priatmoko, S., & Sugiri, W. A. (2021). Kesulitan Guru Sekolah Dasar Dalam Mengembangkan Desain Pembelajaran Online Di Masa Pandemi Covid-19. ELSE (Elementary School Education Journal, 5(1), 198–209.
Amthari, W., Muhammad, D., & Anggereini, E. (2021). Pengembangan E-LKPD Berbasis Saintifik Materi Sistem Pernapasan pada Manusia Kelas XI SMA. Biodik, 7(3), 28–35. https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.13239
Arifianti, D., & Dwiningsih, K. (2022). Inquiry-based electronic student worksheets assisted with live worksheets to enhance visual-spatial. Jurnal Pijar Mipa, 17(2), 209–216. https://doi.org/10.29303/jpm.v17i2.3298
Asante, K. O. (2010). Sex Differences in Mathematic Performance among Senior Hingh Students in Ghana. Gender and Behaviour, 8(89), 3279.
Azizzah, H., Arafa, M., Luthfiana Prima, N., Alifah, N., Sugiharto, B., & Pendidikan Biologi, J. (2021). Critical Thinking Skills of Male and Female Students Senior High School in IPA Program. Universitas Sebelas Maret, 11(2), 157–168.
Bastable, S. B. (2008). Nurse as Educator. Jones & Bartlett.
Cahyono, B. (2017). Analisis Ketrampilan Berfikir Kritis Dalam Memecahkan Masalah Ditinjau Perbedaan Gender. Aksioma, 8(1), 50. https://doi.org/10.26877/aks.v8i1.1510
Cahyono, B., Kartono, K., Waluya, B., Mulyono, M., & Setyawati, R. D. (2021). Problem-based learning supported by arguments scaffolding that affect critical thinking teacher candidates. Cypriot Journal of Educational Sciences, 16(6), 2956–2969. https://doi.org/10.18844/cjes.v16i6.6480
Chaniago, O. A. A. B., Maulina, D., Wiono, W. J., & Hernawati, D. (2022). Junior High School Students ’ Critical Thinking Ability in Biology Approach. Biosfer, 13(2), 173–182. https://doi.org/10.24042/biosfer.v13i2.13381
Cholifah, S. N., & Novita, D. (2022). Pengembangan E-LKPD Guided Inquiry-Liveworksheet untuk Meningkatkan Literasi Sains pada Submateri Faktor Laju Reaksi. Chemistry Education Practice, 5(1), 23–34. https://doi.org/10.29303/cep.v5i1.3280
Darmaji, D., Kurniawan, D. A., Astalini, A., & Setiya Rini, E. F. (2022). Science Processing Skill and Critical Thinking: Reviewed Based on the Gender. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 11(1), 133–141. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v11i1.35116
Duran, M., & Dökme, I. (2016). The effect of the inquiry-based learning approach on student’s critical-thinking skills. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(12), 2887–2908. https://doi.org/10.12973/eurasia.2016.02311a
Evendy, R., Sumarmi, & Astina, I. K. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Kontekstual pada Materi Kearifan dalam Pemanfaatan Sumber Daya Alam. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2013, 271–277.
Fadhilah, S., Sari, S. Y., Darvina, Y., & ... (2020). Analisis sajian LKS fisika kelas X semester 1 terkait komponen higher order thinking skills (HOTS). Pillar of Physics …, 13(2), 329–336.
Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1998). Multivariate Data Analysis. Prentice-Hall.
Hasanah, H., & Nasir Malik, M. (2020). Blended learning in improving students’ critical thinking and communication skills at University. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(5), 1295–1306. https://doi.org/10.18844/CJES.V15I5.5168
Hasnunidah, N., & Wiono, W. J. (2019). Argument-Driven Inquiry, Gender, and Its Effects on Argumentation Skills. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 4(2), 179–188. https://doi.org/10.24042/tadris.v4i2.4676
Hayudiyani, M., Arif, M., & Risnasari, M. (2017). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X TKJ. Jurnal Ilmiah Edutic, 4(2), 22. https://core.ac.uk/download/pdf/300042549.pdf
Hindmarsh, G. J., O’Callaghan, M. J., Mohay, H. A., & Rogers, Y. M. (2014). Gender differences in cognitive abilities at 2 years in ELBW infants. Early Human Development, 60(2), 115–122. https://doi.org/10.1016/S0378-3782(00)00105-5
Janah, S. R., Suyitno, H., & Rosyida, I. (2019). Pentingnya Literasi Matematika dan Berpikir Kritis Matematis dalam Menghadapi Abad ke-21. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 905–910. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/29305
Julian, R., & Suparman. (2019). Analisis Kebutuhan E-LKPD Untuk Menstimulasi Kemampuan Berpikir Kritis dalam Memecahkan Masalah. Proceeding of the 1st Steeem, 1(1), 238–243.
Kavenuke, P. S., Kinyota, M., & Kayombo, J. J. (2020). The critical thinking skills of prospective teachers: Investigating their systematicity, self-confidence and scepticism. Thinking Skills and Creativity, 37. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100677
Kemdikbud RI. (2018). Permendikbud RI Nomor 37 tahun 2018 tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. JDIH Kemendikbud, 2025, 1–527.
Magdalena, M., Prahatama Putra, A., & Winarti, A. (2021). The Practicality of E-LKPD Materials on Environmental Pollution to Practice Critical Thinking. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(3), 210–215. https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/bino/article/view/11099
Marjan, J., Arnyana, I. B. P., & Setiawan, I. G. A. N. (2014). Pengaruh Pembelajaran Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Biologi Dan Keterampilan Proses Sains Siswa MA. Mu allimat NW Pancor Selong Kabupaten Lombok Timur Nusa Tenggara Barat. Jurnal Pendidikan IPA, 4(1), 1–12. http://119.252.161.254/e-journal/index.php/jurnal_ipa/article/view/1316
Marni, S., Aliman, M., Suyono, S., Roekhan, R., & Harsiati, T. (2020). Students’ Critical Thinking Skills Based on Gender And Knowledge Group. Journal of Turkish Science Education, 17(4), 544–560. https://doi.org/10.36681/tused.2020.44
Mashami, R. A., & Gunawan, G. (2018). The Influence of Sub-Microscopic Media Animation on Students’ Critical Thinking Skills Based on Gender. Journal of Physics: Conference Series, 1108(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1108/1/012106
Mispa, R., Prahatama Putra, A., & Zaini, M. (2022). Penggunaan E-Lkpd Berbasis Live Worksheet pada Konsep Protista terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X Sman 7 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(1), 2134–2145. https://doi.org/10.36418/japendi.v3i1.478
Nada, Q., Zaini, M., & Ajizah, A. (2022). Implementasi e-LKPD liveworksheets archaebacteria dan eubacteria: Pengaruhnya terhadap hasil belajar kognitif dan keterampilan berpikir kritis peserta didik kelas X MIPA. Practice of The Science of Teaching Journal: Jurnal Praktisi Pendidikan, 1(2), 88–96. https://doi.org/10.58362/hafecspost.v1i2.21
OECD. (2013). PISA 2015 Collaborative Problem Solving Framework. OECD Publishing.
Pahrudin, A., & Pratiwi, D. D. (2019). Buku: Pendekatan Saintifik Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Dan Dampaknya Terhadap Kualitas Proses Dan Hasil.
Prayoga, Z. N. (2013). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran Materi Pengelolaan Lingkungan dengan Pendekatan Keterampilan Proses Sains. Universitas Negeri Semarang.
Purwanto, N. (2008). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran (I). Remaja Rosda Karya.
Puspitasari, R. O., & Wulandari, S. S. (2021). Development of Higher Order Thinking Skills Based Assessment Instruments Using Live Worksheet Application. Dinamika Pendidikan, 16(2), 194–203. https://doi.org/10.15294/dp.v16i2.33433
Rafaelli, M., & Ontai, L. L. (2004). Gender Socialization in Latino/a Families: Results from Two Retrospective Studies. Faculty Publication, Department of Psychology, 61(October 2004), 287–299. https://doi.org/10.1023/B
Ramdani, A., Jufri, A. W., Gunawan, Fahrurrozi, M., & Yustiqvar, M. (2021). Analysis of students’ critical thinking skills in terms of gender using science teaching materials based on the 5e learning cycle integrated with local wisdom. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(2), 187–199. https://doi.org/10.15294/jpii.v10i2.29956
Sadker, M., & Sadker, D. (1995). Failing at Fairness: How Our Schools Cheat Girls (I). Touchstone Rockefeller Center. http://www.springerlink.com/content/l42311365v52v600
Safura, A., Fajarianingtyas, D. A., & Azizah, L. F. (2022). Validatas Lembar Kerja Siswa Elektronik (E-LKS) Melalui Pendekatan Saintifik dengan Menggunakan Liverworksheet. 1–11.
Sani, A. H. (2015). Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Saintifik dan Kaitannya Dengan Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Pendidikan Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY, 57–62. seminar.uny.ac.id/semnasmatematika/sites/seminar.uny.ac.id.semnasmatematika/files/banner/PM-9.pdf
Sanusi, A. M., Septian, A., & Inayah, S. (2020). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dengan Menggunakan Education Game Berbantuan Android pada Barisan dan Deret. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 511–520. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i3.866
Sari, R. M., Sumarmi, Komang Astina, I., Utomo, D. H., & Ridhwan. (2019). Measuring students scientific learning perception and critical thinking skill using paper-based testing: School and gender differences. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(19), 132–149. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i19.10968
Shubina, I., & Kulakli, A. (2019). Critical Thinking, Creativity and Gender Differences for Knowledge Generation in Education. Literacy Information and Computer Education Journal, 10(1), 3086–3093. https://doi.org/10.20533/licej.2040.2589.2019.0405
Suastra, I. W. (2016). Permasalahan Guru Dalam Merancang Dan Mengimplementasikan Penilaian Otentik Dalam Pembelajaran Sains di SMP dan SMA. Seminar Nasional Riset Inovatif (Senari) Ke 4 Tahun 2016, 4(1992), 304–313. https://eproceeding.undiksha.ac.id/index.php/senari/article/view/836/593
Sutriyanti, Y., & Mulyadi, M. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerapan Berpikir Kritis Perawat dalam Melaksanakan Asuhan Keperawatan di Rumah Sakit. Jurnal Keperawatan Raflesia, 1(1), 21–32. https://doi.org/10.33088/jkr.v1i1.394
Syafitri, E., Armanto, D., & Rahmadani, E. (2021). Aksiologi Kemapuan Berpikir Kritis. Journal of Science and Social Research, 4(3), 320.
Tiara Noor Kharisma, F., & Zaini, M. (2021). The Development of Electronic Student Worksheets on the Concept of Animalia to Improve High School Level Critical Thingking Skills. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(3), 227–233. https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/bino
Ucisaputri, N., Nurhayati, N., & Pagiling, S. L. (2020). Pengaruh Pendekatan Saintifik terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis pada Siswa SMP Negeri 2 Merauke. AKSIOMA Journal of Mathematics Education/AKSIOMA Journal of Mathematics Education, 9(3), 789–798.
Wahyunita, I., & Subroto, W. T. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Blended Learning dengan Pendekatan STEM Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 1010–1021. https://www.edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/503
Welle, D. (2022). Apakah Perbedaan Otak Perempuan dan Pria? DetikNews. https://news.detik.com/dw/d-5922010/apakah-perbedaan-otak-perempuan-dan-pria#:~:text=Perbedaan antara otak perempuan dan,melakukan sesuatu dengan lebih baik.%22
Wiranata, S. P., Pramesti, G., & Pambudi, D. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII A SMP Negeri 8 Surakarta dalam Memecahkan Masalah Lingkaran Ditinjau dari Gender dan Kemampuan Awal. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (JPMM), III(1), 172–183.
Yanti, E. D., Wigati, I., & Habisukan, U. H. (2019). Perbedaan Kemampuan Berpikir Kritis Laki-Laki Dan Perempuan Pada Materi Sistem Peredaran Darah Mata Pelajaran Biologi Kelas Xi Mipa Man I Banyuasin Iii. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 5(1), 66–71. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v5i1.3541
Yunita, H., Sesunan, F., Maulina, H., & Suana, W. (2021). Pembelajaran Blended Learning dengan Metode Praktikum untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa SMK. Physics Education Research Journal, 3(2), 133–140. https://doi.org/10.21580/perj.2021.3.2.8606