Efforts to Improve Critical Thinking Skills with Scientific and Gender-Based Liveworksheets

Wisnu Juli Wiono*  -  Lampung University, Indonesia
Nadya Meriza  -  Universitas Lampung, Indonesia

(*) Corresponding Author

Critical  thinking  is  one  of  the  skills  that  must  be  possessed  by  21st  century students.  One  of  the  efforts  developed  by  the  Indonesian  government  is  to mandate teachers to use a scientific approach in the learning process. In line with the development of information and communication technology in the world, it is  recommended  that  the  implementation  of  learning  be  implemented  using  a hybrid learning method. The purpose of this study is to describe the effectiveness ofscientific  liveworksheets  and  gender  in  honing  students'  critical  thinking skills.  There  were  59  students  who  were  used  as  samples  and  consisted  of  25 students and 34 students with the topic of learning the interaction of living things with their environment. The pretest-posttest non-equivalent control group design was used to support the quasi-experimental research method. Data were collected by means of critical thinking  skills  tests, questionnaires on  the  implementation of the learning stages, and response questionnaires. All data were then analyzed by ANCOVA test.  The results show that the  scientific live  worksheet causes a significant  improvement  in  students'  critical  thinking  skills.  Another  finding  is that there is no difference in the achievement ofcritical thinking skills in male and female students. The students are facilitated in a balanced way by following the  stages  of  learning  in  the  scientific  liveworksheet  through  their  respective devices.  Based  on  these  findings,  it  is  suggested  that  the  use  of  scientific liveworksheets be encouraged to develop the critical thinking skills of male and female students in the industrial era 4.0.

Keywords: liveworksheet scientific, critical thinking, gender

Berpikir  kritis  adalah  salah  satu  kemampuan  yang  harus  dimiliki  oleh  siswa abad  21.  Salah  satu  usaha  yang  dikembangkan  oleh  pemerintah  Indonesia adalah  mengamanatkan  para  guru  untuk  menggunakan  pendekatan  saintifik dalam proses pembelajaran. Selaras denganperkembangan teknologi informasi dan  komunikasi  di  dunia,  penyelenggaraan  pembelajaran  disarankan  untuk menggunakan    metode hybrid    learning.    Tujuan    penelitian    ini    adalah menggambarkan efektifitas liveworksheet saintifik dan gender dalam mengasah kemampuan berpikir kritis siswapada topik perubahan lingkungan. Terdapat 59 siswa yang dijadikan sebagai sampel dan terdiri atas 25 siswa dan 34 siswi dengan  topik  pembelajaran  interaksi  makhluk  hidup  dengan  lingkungannya. Desain pretest-postest   non   equivalent   control   groupdigunakan   untuk menunjang metode kuasi eksperimen penelitian. Data dikumpulkan dengan tes keterampilan berpikir kritis, angket keterlaksanaan tahapan pembelajaran, dan angket  tanggapan.  Seluruh  data  kemudian  dianalisis  dengan  uji  ANCOVA. Hasilnyamenunjukkan     bahwa liveworksheet saintifik     menyebabkan peningkatan  yang  signifikan  pada  keterampilan  berpikir  kritis  siswa.  Temuan lainnya  yaitu  tidak  terdapat perbedaan pada pencapaian  keterampilan berpikir kritis  pada  siswa  laki-laki  dan  perempuan.  Para siswa  terfasilitasi  secara seimbang    dengan    mengikuti    tahapan-tahapan    pembelajaran    di    dalam liveworksheetsaintifik melalui gawainya masing-masing. Berdasarkan temuan tersebut, disarankan agar penggunaan liveworksheetsaintifik digalakkan untuk mengembangkan keterampilan berpikir kritis siswa laki-laki dan perempuan di era industri 4.0

 

Keywords: liveworksheet saintifik;keterampilan berpikir kritis;gender

  1. Afriana, J., Permanasari, A., & Fitriani, A. (2016). Penerapan project based learning terintegrasi STEM untuk meningkatkan literasi sains siswa ditinjau dari gender. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 202. https://doi.org/10.21831/jipi.v2i2.8561
  2. Amalia, D., Zaini, M., & Halang, B. (2022). Kualitas Lkpd Elektronik Pada Konsep Plantae Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Jenjang Sma. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi, 3(1), 12–20. https://doi.org/10.26740/jipb.v3n1.p12-20
  3. Ambarawati, M., Mardiyana, M., & Subanti, S. (2014). Profil Proses Berpikir Kritis Siswa Kelas Viii Smp Negeri 3 Surakarta Dalam Memecahkan Masalah Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel ( SPLDV ) Ditinjau dari Kecerdasan Majemuk dan Gender. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(9), 984–994.
  4. Amelia, R., Priatmoko, S., & Sugiri, W. A. (2021). Kesulitan Guru Sekolah Dasar Dalam Mengembangkan Desain Pembelajaran Online Di Masa Pandemi Covid-19. ELSE (Elementary School Education Journal, 5(1), 198–209.
  5. Amthari, W., Muhammad, D., & Anggereini, E. (2021). Pengembangan E-LKPD Berbasis Saintifik Materi Sistem Pernapasan pada Manusia Kelas XI SMA. Biodik, 7(3), 28–35. https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.13239
  6. Arifianti, D., & Dwiningsih, K. (2022). Inquiry-based electronic student worksheets assisted with live worksheets to enhance visual-spatial. Jurnal Pijar Mipa, 17(2), 209–216. https://doi.org/10.29303/jpm.v17i2.3298
  7. Asante, K. O. (2010). Sex Differences in Mathematic Performance among Senior Hingh Students in Ghana. Gender and Behaviour, 8(89), 3279.
  8. Azizzah, H., Arafa, M., Luthfiana Prima, N., Alifah, N., Sugiharto, B., & Pendidikan Biologi, J. (2021). Critical Thinking Skills of Male and Female Students Senior High School in IPA Program. Universitas Sebelas Maret, 11(2), 157–168.
  9. Bastable, S. B. (2008). Nurse as Educator. Jones & Bartlett.
  10. Cahyono, B. (2017). Analisis Ketrampilan Berfikir Kritis Dalam Memecahkan Masalah Ditinjau Perbedaan Gender. Aksioma, 8(1), 50. https://doi.org/10.26877/aks.v8i1.1510
  11. Cahyono, B., Kartono, K., Waluya, B., Mulyono, M., & Setyawati, R. D. (2021). Problem-based learning supported by arguments scaffolding that affect critical thinking teacher candidates. Cypriot Journal of Educational Sciences, 16(6), 2956–2969. https://doi.org/10.18844/cjes.v16i6.6480
  12. Chaniago, O. A. A. B., Maulina, D., Wiono, W. J., & Hernawati, D. (2022). Junior High School Students ’ Critical Thinking Ability in Biology Approach. Biosfer, 13(2), 173–182. https://doi.org/10.24042/biosfer.v13i2.13381
  13. Cholifah, S. N., & Novita, D. (2022). Pengembangan E-LKPD Guided Inquiry-Liveworksheet untuk Meningkatkan Literasi Sains pada Submateri Faktor Laju Reaksi. Chemistry Education Practice, 5(1), 23–34. https://doi.org/10.29303/cep.v5i1.3280
  14. Darmaji, D., Kurniawan, D. A., Astalini, A., & Setiya Rini, E. F. (2022). Science Processing Skill and Critical Thinking: Reviewed Based on the Gender. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 11(1), 133–141. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v11i1.35116
  15. Duran, M., & Dökme, I. (2016). The effect of the inquiry-based learning approach on student’s critical-thinking skills. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(12), 2887–2908. https://doi.org/10.12973/eurasia.2016.02311a
  16. Evendy, R., Sumarmi, & Astina, I. K. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Kontekstual pada Materi Kearifan dalam Pemanfaatan Sumber Daya Alam. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2013, 271–277.
  17. Fadhilah, S., Sari, S. Y., Darvina, Y., & ... (2020). Analisis sajian LKS fisika kelas X semester 1 terkait komponen higher order thinking skills (HOTS). Pillar of Physics …, 13(2), 329–336.
  18. Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1998). Multivariate Data Analysis. Prentice-Hall.
  19. Hasanah, H., & Nasir Malik, M. (2020). Blended learning in improving students’ critical thinking and communication skills at University. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(5), 1295–1306. https://doi.org/10.18844/CJES.V15I5.5168
  20. Hasnunidah, N., & Wiono, W. J. (2019). Argument-Driven Inquiry, Gender, and Its Effects on Argumentation Skills. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 4(2), 179–188. https://doi.org/10.24042/tadris.v4i2.4676
  21. Hayudiyani, M., Arif, M., & Risnasari, M. (2017). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X TKJ. Jurnal Ilmiah Edutic, 4(2), 22. https://core.ac.uk/download/pdf/300042549.pdf
  22. Hindmarsh, G. J., O’Callaghan, M. J., Mohay, H. A., & Rogers, Y. M. (2014). Gender differences in cognitive abilities at 2 years in ELBW infants. Early Human Development, 60(2), 115–122. https://doi.org/10.1016/S0378-3782(00)00105-5
  23. Janah, S. R., Suyitno, H., & Rosyida, I. (2019). Pentingnya Literasi Matematika dan Berpikir Kritis Matematis dalam Menghadapi Abad ke-21. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 905–910. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/29305
  24. Julian, R., & Suparman. (2019). Analisis Kebutuhan E-LKPD Untuk Menstimulasi Kemampuan Berpikir Kritis dalam Memecahkan Masalah. Proceeding of the 1st Steeem, 1(1), 238–243.
  25. Kavenuke, P. S., Kinyota, M., & Kayombo, J. J. (2020). The critical thinking skills of prospective teachers: Investigating their systematicity, self-confidence and scepticism. Thinking Skills and Creativity, 37. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100677
  26. Kemdikbud RI. (2018). Permendikbud RI Nomor 37 tahun 2018 tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. JDIH Kemendikbud, 2025, 1–527.
  27. Magdalena, M., Prahatama Putra, A., & Winarti, A. (2021). The Practicality of E-LKPD Materials on Environmental Pollution to Practice Critical Thinking. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(3), 210–215. https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/bino/article/view/11099
  28. Marjan, J., Arnyana, I. B. P., & Setiawan, I. G. A. N. (2014). Pengaruh Pembelajaran Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Biologi Dan Keterampilan Proses Sains Siswa MA. Mu allimat NW Pancor Selong Kabupaten Lombok Timur Nusa Tenggara Barat. Jurnal Pendidikan IPA, 4(1), 1–12. http://119.252.161.254/e-journal/index.php/jurnal_ipa/article/view/1316
  29. Marni, S., Aliman, M., Suyono, S., Roekhan, R., & Harsiati, T. (2020). Students’ Critical Thinking Skills Based on Gender And Knowledge Group. Journal of Turkish Science Education, 17(4), 544–560. https://doi.org/10.36681/tused.2020.44
  30. Mashami, R. A., & Gunawan, G. (2018). The Influence of Sub-Microscopic Media Animation on Students’ Critical Thinking Skills Based on Gender. Journal of Physics: Conference Series, 1108(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1108/1/012106
  31. Mispa, R., Prahatama Putra, A., & Zaini, M. (2022). Penggunaan E-Lkpd Berbasis Live Worksheet pada Konsep Protista terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X Sman 7 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(1), 2134–2145. https://doi.org/10.36418/japendi.v3i1.478
  32. Nada, Q., Zaini, M., & Ajizah, A. (2022). Implementasi e-LKPD liveworksheets archaebacteria dan eubacteria: Pengaruhnya terhadap hasil belajar kognitif dan keterampilan berpikir kritis peserta didik kelas X MIPA. Practice of The Science of Teaching Journal: Jurnal Praktisi Pendidikan, 1(2), 88–96. https://doi.org/10.58362/hafecspost.v1i2.21
  33. OECD. (2013). PISA 2015 Collaborative Problem Solving Framework. OECD Publishing.
  34. Pahrudin, A., & Pratiwi, D. D. (2019). Buku: Pendekatan Saintifik Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Dan Dampaknya Terhadap Kualitas Proses Dan Hasil.
  35. Prayoga, Z. N. (2013). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran Materi Pengelolaan Lingkungan dengan Pendekatan Keterampilan Proses Sains. Universitas Negeri Semarang.
  36. Purwanto, N. (2008). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran (I). Remaja Rosda Karya.
  37. Puspitasari, R. O., & Wulandari, S. S. (2021). Development of Higher Order Thinking Skills Based Assessment Instruments Using Live Worksheet Application. Dinamika Pendidikan, 16(2), 194–203. https://doi.org/10.15294/dp.v16i2.33433
  38. Rafaelli, M., & Ontai, L. L. (2004). Gender Socialization in Latino/a Families: Results from Two Retrospective Studies. Faculty Publication, Department of Psychology, 61(October 2004), 287–299. https://doi.org/10.1023/B
  39. Ramdani, A., Jufri, A. W., Gunawan, Fahrurrozi, M., & Yustiqvar, M. (2021). Analysis of students’ critical thinking skills in terms of gender using science teaching materials based on the 5e learning cycle integrated with local wisdom. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(2), 187–199. https://doi.org/10.15294/jpii.v10i2.29956
  40. Sadker, M., & Sadker, D. (1995). Failing at Fairness: How Our Schools Cheat Girls (I). Touchstone Rockefeller Center. http://www.springerlink.com/content/l42311365v52v600
  41. Safura, A., Fajarianingtyas, D. A., & Azizah, L. F. (2022). Validatas Lembar Kerja Siswa Elektronik (E-LKS) Melalui Pendekatan Saintifik dengan Menggunakan Liverworksheet. 1–11.
  42. Sani, A. H. (2015). Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Saintifik dan Kaitannya Dengan Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Pendidikan Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY, 57–62. seminar.uny.ac.id/semnasmatematika/sites/seminar.uny.ac.id.semnasmatematika/files/banner/PM-9.pdf
  43. Sanusi, A. M., Septian, A., & Inayah, S. (2020). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dengan Menggunakan Education Game Berbantuan Android pada Barisan dan Deret. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 511–520. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i3.866
  44. Sari, R. M., Sumarmi, Komang Astina, I., Utomo, D. H., & Ridhwan. (2019). Measuring students scientific learning perception and critical thinking skill using paper-based testing: School and gender differences. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(19), 132–149. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i19.10968
  45. Shubina, I., & Kulakli, A. (2019). Critical Thinking, Creativity and Gender Differences for Knowledge Generation in Education. Literacy Information and Computer Education Journal, 10(1), 3086–3093. https://doi.org/10.20533/licej.2040.2589.2019.0405
  46. Suastra, I. W. (2016). Permasalahan Guru Dalam Merancang Dan Mengimplementasikan Penilaian Otentik Dalam Pembelajaran Sains di SMP dan SMA. Seminar Nasional Riset Inovatif (Senari) Ke 4 Tahun 2016, 4(1992), 304–313. https://eproceeding.undiksha.ac.id/index.php/senari/article/view/836/593
  47. Sutriyanti, Y., & Mulyadi, M. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerapan Berpikir Kritis Perawat dalam Melaksanakan Asuhan Keperawatan di Rumah Sakit. Jurnal Keperawatan Raflesia, 1(1), 21–32. https://doi.org/10.33088/jkr.v1i1.394
  48. Syafitri, E., Armanto, D., & Rahmadani, E. (2021). Aksiologi Kemapuan Berpikir Kritis. Journal of Science and Social Research, 4(3), 320.
  49. Tiara Noor Kharisma, F., & Zaini, M. (2021). The Development of Electronic Student Worksheets on the Concept of Animalia to Improve High School Level Critical Thingking Skills. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(3), 227–233. https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/bino
  50. Ucisaputri, N., Nurhayati, N., & Pagiling, S. L. (2020). Pengaruh Pendekatan Saintifik terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis pada Siswa SMP Negeri 2 Merauke. AKSIOMA Journal of Mathematics Education/AKSIOMA Journal of Mathematics Education, 9(3), 789–798.
  51. Wahyunita, I., & Subroto, W. T. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Blended Learning dengan Pendekatan STEM Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 1010–1021. https://www.edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/503
  52. Welle, D. (2022). Apakah Perbedaan Otak Perempuan dan Pria? DetikNews. https://news.detik.com/dw/d-5922010/apakah-perbedaan-otak-perempuan-dan-pria#:~:text=Perbedaan antara otak perempuan dan,melakukan sesuatu dengan lebih baik.%22
  53. Wiranata, S. P., Pramesti, G., & Pambudi, D. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII A SMP Negeri 8 Surakarta dalam Memecahkan Masalah Lingkaran Ditinjau dari Gender dan Kemampuan Awal. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (JPMM), III(1), 172–183.
  54. Yanti, E. D., Wigati, I., & Habisukan, U. H. (2019). Perbedaan Kemampuan Berpikir Kritis Laki-Laki Dan Perempuan Pada Materi Sistem Peredaran Darah Mata Pelajaran Biologi Kelas Xi Mipa Man I Banyuasin Iii. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 5(1), 66–71. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v5i1.3541
  55. Yunita, H., Sesunan, F., Maulina, H., & Suana, W. (2021). Pembelajaran Blended Learning dengan Metode Praktikum untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa SMK. Physics Education Research Journal, 3(2), 133–140. https://doi.org/10.21580/perj.2021.3.2.8606

Open Access Copyright (c) 2023 Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA
Published by Faculty of Science and Technology UIN Walisongo Semarang
Jl Prof. Dr. Hamka Kampus III Ngaliyan Semarang 50185
Phone: +62 815-7502-8676
Website: https://fst.walisongo.ac.id/
Email: phenomenon@walisongo.ac.id

apps