The Effectiveness of MIKiR Approach in Mentoring Program For Lecturers during The Covid-19 Pandemic

Zulaikhah Zulaikhah*  -  Walisongo Islamic State University, Indonesia
Ani Hidayati  -  Walisongo Islamic State University, Indonesia
Rosyidatul Fauziyah  -  Walisongo Islamic State University, Indonesia

(*) Corresponding Author

The study entitled the effectiveness of Mengalami-Interaksi-Komunikasi-Refleksi (MIKiR) approach on lecturers of the Tarbiyah and Teacher Training faculty (FITK) at the Walisongo State Islamic University, Semarang in the Covid-19 pandemic era and was aimed to examine the implementation of the method in a teaching mentoring program. The researchers employed a qualitative research method (field research) and collected primary data from interview data, observations, and documentation using Google Forms. The primary data collected include all documents related to the implementation and results of the mentoring program (RPS, lecture scenarios, LKM, lecture documents, etc). Secondary data consist of books and reference sources. The subjects of this study were FITK lecturers of the Walisongo State Islamic University, Semarang. Several stages of data processing were carried out: editing, classifying, verifying, analyzing, and concluding. The results showed that the mentoring program is relatively effective in helping the mentee lecturers in developing active learning using MIKiR approach.

Keywords: Mentoring Program, MIKiR approach, Lectures in the Era of the Covid-19 Pandemic

  1. Abtokhi, A. (2009). Peran Ibu dalam Kegiatan Pendampingan Belajar Anak Melalui Prinsip Individual Learning Centered. EGALITA. Jurnal Kesetaraan Dan Keadilan Gender, PSG UIN Malang, 4(2).
  2. Apriliana, E. N., Tamami, U. B., & Sutiyono, A. (2022). Impelentation of Experiential Learning Theory in Islamic Religious Education During Covid-19 Pandemic. DAYAH: Journal of Islamic Education, 5(2). https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/JIE/article/view/12171
  3. Asih, L. W. (2017). Strategi Komunikasi Pelayanan Terpadu Pemberdayaan Perempuan Dan Anak (P2TP2A) Kota Pekan Baru dalam Pendampingan Anak Korban Kekerasan Seksual. JOM Fisip, 4(2).
  4. Baharuddin, & Wahyuni, E. N. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran (A. Safa (ed.); Pertama). Ar-Ruzz Media.
  5. Budiadi, D., & Sulistyawati, J. (2013). Pengaruh Kompetensi Dosen, Self Efficacy, Locus Of Control, Fasilitas Pembelajaran Terhadap Tingkat Pemahaman Mahasiswa Akuntansi. Cahayasurya.Ac.Id, 03(01).
  6. Cahyoadi, B., & Madhuri, N. I. (2018). Upaya Peningkatan Keunggulan Bersaing Mahasiswa pada PTS di Wilayah Kabupaten Tulungagung Jawa Timur Menggunakan Kompetensi Dosen dengan Komitmen Belajar Sebagai Variabel Intervening. Journal.Umg.Ac.Id, 3(2), 121–137.
  7. Daryanto. (2013). Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Gava Media.
  8. Emzir. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif Analisisi Data. PT Rajagrafindo Persada.
  9. Firdaus, E., & Yusuf, S. (2020). Analisis Proses Perkuliahan di STMIK Jabar Pada Masa Pandemi Covid-19. Ejournal.Unuja.Ac.Id, 07(02).
  10. Foundation, T. (2018). Modul 1 Praktik yang Baik dalam Pembelajaran di SD dan MI, Unit 2 Pendampingan yang Efektif.
  11. Foundation, T. T. (2018). Modul Praktik Yang Baik Dalam Pembelajaran di SD dan MI. Pelita Pendidikan.
  12. Martin, H. M. (1996). Penelitian Terapan. Gajah Muda UNiversity Pres.
  13. Nazuhi, M. (n.d.). Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun RPP Yang Baik dan Benar Melalui Pendampingan Berbasis MGMP di SMP Negeri 16 Mataram. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 3(1).
  14. Pramudyo, A. (2010). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja dosen negeri pada kopertis Wilayah V Yogyakarta. Journal.Umy.Ac.Id, 1(1).
  15. Prioritas, U. (2015). Modul Pelatihan Praktik yang Baik di Sekolah Menengah pertama/Madrasah Tsanawiyah (SMP/MTs) Pendampingan dengan Lesson Study-Pembelajaran (3rd ed.).
  16. Sani, I. K. dan B. (2017). Sukses Mengajar: Panduan Lengkap Menjadi Guru Kreatif dan Inovatif. Pustaka Diantara.
  17. Suparen. (2019). Penggunaan Model dan Konsep Pembelajaran Teknik ‘MIKIR’ untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pengantar Ilmu Hukum di Program Studi PPKn FKIP Unri. Jurnal PPKN Dan Hukum, 14(2).
  18. Usman, H. (2006). Metodologi Penelitian Sosial. PT. Bumi Akasara.
  19. Wiyani, N. A. (2019). Pengembangan Profesi Keguruan Pada Era Revolusi 4.0. Gava Media.

Open Access Copyright (c) 2022 Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 INDEXED BY

Journal Terindex di CrossrefJournal Terindex di LeidenJournal Terindex di MorarefJournal Terindex di Google ScholarJournal Terindex di GarudaJournal Terindex di Base

View My Stats
apps