Mind Skills Training Model through Experiential Learning as Guide Teacher and Islamic Counselors

Main Article Content

Supa'at Supa'at
Khilman Rofi Azmi

Abstract


This article is aimed to create mind skills training manual books for guidance teachers and counselors to increase counseling skills theoretically and practically. Mind skill used by counselors and guides teachers in MTs 1 Kudus, MTs TBS, and Muhammadiyah Kudus, Central Java to manage and think about what they think and do. It will implicate how they react and act, communicate, and respond to their counselee or client. This article used a development approach that modified from Borg and Gall model through three phases included (1) preparation, (2) implementation, and (3) trial. The mind skills training book was developed by referring to the needs of research subjects based on the results of interviews and literature studies. The result shows that the mind skills manual book for guide teacher counselor is accepted and fulfillment with an average value of 87% in the "very good" category for small group tests by corresponding of correctness, usefulness, and conformity aspect.


Abstrak

Artikel ini bertujuan untuk membuat buku panduan pelatihan keterampilan pikiran untuk guru bimbingan dan konselor dalam rangka meningkatkan keterampilan konseling secara teoritis dan praktis. Keterampilan pikiran digunakan oleh konselor dan membimbing guru di MTs 1 Kudus, MTs TBS, dan Muhammadiyah Kudus, Jawa Tengah untuk mengelola dan berpikir tentang apa yang mereka pikirkan dan lakukan. Ini akan melibatkan bagaimana mereka bereaksi dan bertindak, berkomunikasi, dan menanggapi konseli atau klien mereka. Artikel ini menggunakan pendekatan pengembangan yang dimodifikasi dari model Borg dan Gall melalui tiga fase termasuk (1) persiapan, (2) implementasi, dan (3) percobaan. Buku pelatihan keterampilan pikiran dikembangkan dengan merujuk pada kebutuhan subyek penelitian berdasarkan hasil wawancara dan studi literatur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa buku panduan keterampilan pikiran untuk guru BK membimbing diterima dan dipenuhi dengan nilai rata-rata 87% dalam kategori "sangat baik" untuk tes kelompok kecil dengan aspek ketepatan, kegunaan, dan kesesuaian.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

ABKIN. Penataan Pendidikan Profesional Konselor Dan Layanan Bimbingan Dan Konseling Dalam Jalur Pendidikan Formal. Jakarta: Depdiknas, 2008.

Arsyad, Azhar. Media Pembelajaran. Bandung: Rajawali Press, 2009.

Bloom, B. S. Taxonomy of Educational Objectives: Handbook 1, Cognitive Domain. 1st ed. New York: David McKay, 2009.

Borg, R. & Gall, M.D. Educational Research An Introduction. Edited by White Plain. New York: Longman Inc, 2009.

Corey, G. “Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy,” 2015.

Creswell, J. Educational Research Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. New York: University of Nebraska Lincoln Pearson, 2012.

Dwiyogo. Konsep Penelitian Dan Pengembangan. Malang: Universitas Negeri Malang, 2004.

Franklin, C.L. Colour and Colour Theories. London: Routledge, 2001.

Hidayah, N. “Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Pengalaman Untuk Mengembangkan Mind Competence Calon Konselor.” Malang, 2012.

———. “Process-Audit Dalam Penyelenggaraan Pendidikan Akademik S1 Bimbingan Dan Konseling.” Universitas Negeri Malang, 2009.

Jones, R.N. Basic Counseling Skills: A Helper’s Manual. London: SAGE Publications, Inc., 2003.

Jones, R.N. Introduction to Counseling Skill. London: SAGE Publications, Inc., 2005.

Joni, T.R. “Resureksi Pendidikan Profesional Guru.” LP3 Univeristas Negeri Malang, 2008.

Kolb, D. Experiential Learning: Experience as The Source of Learning and Development. New Jersey: Prentince Hall, Inc., 1984.

Naning, R. “Internalisasi Keterampilan Berfikir Pada Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling Universitas Negeri Malang.” Universitas Negeri Malang, 2013.

Prayitno. Pelaksanaan Bimbingan Dan Konseling SLTP. Jakarta: PT.Ikrar Mandiri Abadi, 2014.

Radjah.CL. “Metakognisi Konselor Dalam Kegiatan Layanan Konseling Di Sekolah.” Universitas Negeri Malang, 2012.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, R Dan D. Bandung: alfabeta, 2012.

Sukmadinata. Metode Penelitian Dalam Pendidikan. Bandung: alfabeta, 2012.

The Joint Commitee on Standad for Educational Evaluation. Standard for Evaluation of Educational Programs, Projects, and Materials. New York: McGraw, 2010.

Urbani, S, MR Smith, … CD Maddux - Counselor Education, and undefined 2002. “Skills‐based Training and Counseling Self‐efficacy.” Wiley Online Library, n.d.

Winkel, W.S. Bimbingan Dan Konseling Di Institusi Pendidikan. jakarta: Gramedia, 2015.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.