The Refinement on Character education to Strengthening Islamic Education in Industrial Era 4.0
Main Article Content
Abstract
The research is to know the strengthening of Islamic educations in accordance with the need for the Industrial era 4.0 industrial era (turbulence era). Within those advancements, character education has become an oasis in the middle of morality decadences of millennial generation in the present society and a fort to prevent the destruction of a nation. The research method uses literature study by collecting data from documentation using the descriptive-analysis method. The results of the study concluded, Islamic education transformation is greatly required to gain solutions by strengthening Islamic educational management, Islamic educational leadership, and educational policy on character educations. Character education in Islamic Education does not only teach right or wrong but also teaches students to commit to doing the right thing. The character emphasizes practice in the students’ daily lives such as the implementation of, honest (Siddiq), trustworthy (Amanah), smart (fathonah) and conveys the truth (tabligh), in relationship, a good citizen attitude.
Abstrak
Masyarakat Islam harus melakukan modernisasi pendidikan Islam dalam segala aspek pendidikan, kurikulum, tata kelola institusi, model dan strategi pembelajaran sesuai dengan kebutuhan era industri 4.0 (era turbulensi). Dalam kemajuan tersebut, pendidikan karakter telah menjadi oase di tengah dekadensi moralitas generasi milenial di masyarakat saat ini dan benteng pencegah kehancuran suatu bangsa. Metode penelitian menggunakan studi pustaka dengan mengumpulkan data dari dokumentasi menggunakan metode analisis deskriptif. Hasil penelitian menyimpulkan, transformasi pendidikan Islam sangat diperlukan untuk mendapatkan solusi dengan memperkuat manajemen pendidikan Islam, kepemimpinan pendidikan Islam, dan kebijakan pendidikan pada pendidikan karakter. Pendidikan karakter dalam Pendidikan Islam tidak mengajarkan benar atau salah, tetapi juga mengajarkan siswa untuk berkomitmen melakukan hal yang benar. Karakter tersebut menekankan pada praktik dalam kehidupan sehari-hari siswa seperti pelaksanaan, jujur (siddiq), amanah (amanah), cerdas (fathonah) dan menyampaikan kebenaran (tabligh), dalam menjalin hubungan, sikap warga negara yang baik.
Downloads
Article Details
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from the journal with an acknowledgment of initial publication to this journal.
The work under license Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Abdullah, Amin. 1995. Falsafah Kalam di Era Post Modernisme. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Abdullah, Amin. dkk. 2014. Praksis Paradigma Integrasi-Interkoneksi dan Transformasi Islamic Studies di UIN Sunan Kalijaga. Yogyakarta: Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga.
Anees, Bambang Q. dkk. 2008. Pendidikan Karakter berbasis Al-Qur’an. Bandung:Simbiosa Rekatama Media
Barry Busan & Gerald Segal. 1998. Anticipating The Future. London: Simon & Schuster
Bayat, Asef dan Linda Herrera, (ed). 2010. Being Yoing and Muslim: New Cultural Politics in the Global South and North. New York: Oxford University Press.
Departemen Pendidikan Nasional. 2003. Kamus Besar Bahasa Indonesia (edisi ketiga). Jakarta:Balai Pustaka.
Drijvers, P. (et.al). 2010. Algebra and technology. In P.
https://bandungbarat.kemenag.go.id/news/view/436, accessed on 15 Januari 2020.
https://edukasi.kompas.com/read/2019/12/04/13002801/skor-pisa-terbaru-indonesia-ini-5-pr-besar-pendidikan-pada-era-nadiem-makarim?page=all, accessed on, 10 Januari 2020.
https://kompas.id/baca/nusantara/2019/12/20/sebagian-kasus-kenakalan-remaja-dipicu-media-sosial/, accessed on 20 Januari 2020
Mulyadi, Budi. “Model Pendidikan Karakter dalam Masyarakat Jepang”. Jurnal Izumi Volume 3, No 1, 2014.
Musthofa Rembangy. 2010. Pendidikan Transformatif : Pergulatan kritis Merumuskan Pendidikan di Tengah Pusaran Arus Globalisasi. Yogyakarta: Teras.
Nata, Abudin. “Pendidikan Islam Di Era Milenial”. Jurnal Conciencia. tt.
Nata, Abudin. 1997. Filsafat Pendidikan Islam 1. Jakarta: Logos.
Priatmoko, Sigit, “Memperkuat Eksistensi Pendidikan Islam di Era 4.0”. Jurnal Ta’lim. Vol.1 No.2 Juli 2018.
Rahman, Arif. dkk. 2019. Pendidikan Islam Di Era Revolusi Industri 4.0. Depok: Komojoyo Press. E-book.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2006. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Tilaar, H.A.R. 2002. Membenahi Pendidikan Nasional. Jakarta: Rieneke Cipta.
Umiarso dan Asnawan. 2017. Kapita Selekta Pendidikan Islam : Isu-isu Kontemporer Pendidikan Islam dalam Bingkai Ke Indonesiaan. Depok: Kencana.
Universitas Terbuka Convention Center, “Strategi Peningkatan Profesionalisme Guru Dalam Menghadapi Tantangan Di Era Digital”. Jurnal. 26 November 2018.