Ahmad Dahlan’s Perspective on the Model of Modern Integration of Islamic Education

Ahwan Fanani

Abstract


Ahmad Dahlan made a breakthrough in Islamic Education in the Early 20th Century. He was not only educated in a traditional environment, but also influenced by the modernist movement in Egypt, especially Abduh and Rashid Ridla. This article aims to describe the approach of modern Islamic education by Ahmad Dahlan. This writing uses the socio-historical approach. The results show that Dahlan renewed Islamic Education by integrating Islamic subjects into the public school curriculum and vice versa. The project covers aspects of curriculum, methods, and institutions. Integration projects are more practical and in line with projects undertaken by Ismail Raj'i al-Faruqi, Naquib al-Attas, and Amin Abdullah. The modern Islamic education model by Ahmad Dahlan is relevant to current Islamic education.

 

Abstrak

Ahmad Dahlan melakukan terobosan dalam Pendidikan Islam di Awal abad 20. Beliau tidak hanya dididik di lingkungan tradisional, tetapi juga dipengaruhi oleh gerakan modernis di Mesir, terutama Abduh dan Rashid Ridla. Artikel ini bertujuan untuk menggambarkan pendekatan pendidikan Islam modern oleh Ahmad Dahlan. Penulisan ini menggunakan pendekatan sosial-sejarah. Hasilnya menunjukkan bahwa Dahlan memperbarui Pendidikan Islam dengan mengintegrasikan mata pelajaran Islam ke dalam kurikulum sekolah umum dan sebaliknya. Proyeknya mencakup aspek kurikulum, metode, dan kelembagaan. Proyek integrasi lebih bersifat praktek dan sejalan dengan proyek yang dilakukan oleh Ismail Raj'i al-Faruqi, Naquib al-Attas, dan Amin Abdullah. Model pendidikan Islam modern oleh Ahmad Dahlan relevan dengan Pendidikan Islam saat ini.

 


Keywords


Islamic education; integration; Islamization of knowledge; Ahmad Dahlan;integrasi; modern; model pendidikan Islam; islamisasi;model

Full Text:

PDF

References


Abdullah, Amin.. Islamic Studies di Perguruan Tinggi, Pendekatan Integratif-Interkonektif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Cet. II 2010

al-Attas, Syed Muhammad Naquib.. Islam and the Philosophy of Science. diindonesiakan oleh Saiful Muzani dengan judul “Islam dan Filsafat Sains”. Bandung: Penerbit Mizan Bandung 2005

Alfian. Muhammadiyah: The Political Behavior of a Muslim Modernist Organization under Dutch Colonialism. Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada, 1989.

Anshoriy, HM Nasruddin. 2010. Matahari Pembaharuan, Rekam Jejak KH Ahmad Dahlan. Ypgyakarta: Jogja Bangkit Publisher

Arkoun, Mohammed. Nalar Islam dan Nalar Modern: Berbagai Tantangan dan Jalan Baru. Diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia oleh Rahayu S. Hidayat. Jakarta: INIS,1994.

Arslan, Amir Arsakib.. Limad}a Taakhkhara al-Muslimun wa Limada Taqaddama Ghairuhum. Beirut: Manshurat Dar Maktabah al-Hayyah, Tth

Azra, Azyumardi. Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara Abad XVII and XVIII: Akar Pembaruan Islam Indonesia. Bandung: Kencana Prenada Media Group,2007.

Ba-Yunus, Ilyas. 1988. “Al-Faruqi and Beyond: Future Directions in Islamization of Knowledge.” The American Journal of Islamic Social Sciences Vol. 5 No. 1

Bruinessen, Martin van. Kitab Kuning, Pesantren dan Tarekat: Tradisi-Trdisi Islam di Indonesia. Bandung: Mizan, 1995.

Burhani, Ahmad Najib.. Muhammadiyah Jawa. Yogyakarta: Suara Muhammadiyah. 2016

Cook, James L, 1978, Purifying the Faith: The Muhammadijah Movement in Indonesian Islam, California: The Benjamin/ Cummings Publishing Company

Federspiel, Howard. “The Muhammadiyah: A Study of an Ortodox Islamic Movement in Indonesia” Indonesia No. 10 (Oct. 1970

Fuad, Muhammad. “Islam, Modernity and Muhammadiyah Educational Programme.” Inter-Asia Cultural Studies (5:3), 2004. 400-414

Gibb, H.A.R. dan J.H. Kraemer (eds.). Shorter Encyclopaedia of Islam. Leiden: E.J. Brill and London: Luzac and C.O,1961.

Hardiman, Fransiscuo Budi. Melampaui Positivisme dan Modernitas: Diskursus Filosofis tentang Metode Ilmiah dan Problem Modernitas. Yogyakarta: Kanisius, 2003.

Hasyim, Umar. Muhammadiyah Jalan Lurus, dalam Tajdid, Dakwah, Kaderiasi dan Pendidikan: Kritik dan Terapinya. Surabaya: Bina Ilmu, 1990.

https://id.wikipedia.org/wiki/Muhammadiyah#Universitas

Jainuri, Achmad. “The Formation of the Muhammadiyah’ Ideology, 1912-1942.” Thesis of the Degree of Doctor of Philosophy The Institute of Islamic Studies McGill University Montreal Canada. 1997

Jurdi, Syarifudin et.al. (eds.). 1 Abad Muhammadiyah: Gagasan Pembaharuan Sosial Keagamaan. Jakarta: PT Kompas Media Nusantara, 2010.

Koentjaraningrat. Kebudayaan Jawa. Jakarta: Balai Pustaka. 1984.

Kurzman, Charles (ed.), Modernist Islam 1810 – 1920, A Sourcebook. Oxford: Oxford University Press, 2002.

Lubis, Arbiyah.. Pemikiran Muhammadiyah dan Muhammad Abduh: Suatu Studi Perbandingan. Jakarta: Bulan Bintang. 1993

Marihandono, Djoko, ed. K.H. Ahmad Dahlan (1868-1923). Jakarta: Museum Kebangkitan Nasional Dirjen Kebudayaan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan,2 015

Mulkhan, Abdul Munir. K.H. Ahmad Dahlan dan Muhammadiyah: dalam Perspektif Perubahan Sosial. Jakarta: Bumi Aksara, 1990

Rahman, Fazlur. Islam and Modernity: Transformation of an Intellectual Tradition. Chicago: The Chicago of Chicago Press, 1982

Salvataros, Armando. “The Rational Authentication of Turath in Contemporary Arab Thought: in Muhammad Jabiri and Hasan Hanafi”. The Muslim World. Vol. LXXXV. No. 3-4 July-October,1995

Sanusi. “Al-Attas’ Philosophy of Islamic Education.” (Conference Proceeding of ARICIS I. 2006). https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/aricis /issue/view /124/showToc.

Shihab, Alwi, Membendung Arus: Respons Gerakan Muhammadiyah terhadap Penetrasi Misi Kristen di Indonesia, Bandung: Mizan, 1998

Shobron, Sudarno; Syamsul Hidayat, dan Mahasri Shobahiya. Studi Kemuhammadiyahan: Kajian Historis, Ideologis, dan Organisasi. Surakarta: LPID Universitas Muhammadiyah Surakarta. Cet. 2, 2010

Sjadzali, Munawir. Islam dan tata Negara: Ajaran, Sejarah dan Pemikiran. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia (UI-Press) 1993

Steenbrink, Karel. Pesantren, Madrasah, Sekolah: Pendidikan Islam dalam Kurun Modern. Jakarta: LP3ES. Cet. 2, 1994

Thompson, Kenneth and Jeremy Thunstall. Sociological Perspective: Selective Reading. Middlesex: Penguin Book Ltd , 1977

Thompson, Sayyid.. al-Haqq alladi Yajibu Ittiba‘uh fi al-Din. Batavia: Percetakan Sayyid ‘Uthman, T.th




DOI: http://dx.doi.org/10.21580/nw.2019.1.1.3624

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Nadwa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Visitor Statistic